۱۱ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در برزیل، «پیروزی برای تهران است»

پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در برزیل، «پیروزی برای تهران است»

سرویس خبری موسسه نیروی دریایی آمریکا (USNI News) با انتشار گزارشی به نقل از کارشناسان آمریکایی، تصمیم برای اعطای مجوز لنگر انداختن کشتی‌های ایرانی در بندر ریودوژانیرو برزیل را یک پیروزی برای تهران دانست و تاکید کرد باید بیشتر منتظر اقدامات مشابه این، از ایران بود.

به گزارش نگاه نو، به رغم تهدیدهای آمریکا مبنی بر تحریم مقام‌های برزیل، کشتی‌های جنگی ایران در ریودوژانیرو برزیل پهلو گرفته‌اند و این رویداد باعث نگرانی ناظران آمریکایی شده که این مسئله را تهدیدی علیه منافع ملی خود می‌دیدند.

در گزارش تارنمای این سرویس خبری و تحلیلی مستقل با تمرکز بر مسائل دریایی و امنیت ملی آمریکا آمده است: با توجه به اینکه مکران و یک کشتی دیگر در اوایل فوریه (بهمن) توسط خزانه‌داری آمریکا تحریم شدند، لنگر انداختن آن‌ها در برزیل، به‌ویژه پس از سفر لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل به ایالات متحده، موجب تقابل با واشنگتن می‌شود، آن هم هنگامی که تلاش می‌کند از تحریم‌ها برای جلوگیری از این نوع فعالیت‌ها استفاده کند.

در این گزارش به نقل از کارشناسان مصاحبه‌شده آمده است: ورود کشتی‌ها به بندر برزیل، یک پیروزی برای تهران است. منتظر اقدامات مشابه این، بیشتر از ایران باشید. چرا که (ایران) با استفاده از مکران به دنبال فرافکنی قدرت و درهم‌تنیدگی سیاسی است و نه انزوا.

این گزارش همچنین به اظهارات تد کروز سناتور آمریکایی اشاره کرد که هشدار داد «پهلو گرفتن کشتی‌های جنگی ایران در برزیل یک رویداد خطرناک و تهدیدی مستقیم برای امنیت آمریکایی‌ها است».

فشارهای واشنگتن بر برزیل برای اجازه ندادن حضور کشتی های ایرانی در خاک خود رد شد و به دنبال مجوز دولت لولا داسیلوا، کشتی‌های جنگی ایران، مکران (IRIS Macran) و دنا (IRIS Dena) روز یکشنبه در ریودوژانیرو پهلو گرفتند و تا چهارم مارس (۱۳ اسفند) در آنجا خواهند ماند.

سفارت ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ناوگروه برای «مأموریت صلح» به سراسر جهان می‌رود و سفر آن به برزیل بخشی از سیاست همکاری تهران با «کشورهای دوست» برای ارتقای امنیت مسیرهای تجاری دریایی است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز