۶ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

وزیر خارجه اوکراین:

طرح پکن را رد نکردیم/ امیدواریم پینگ با زلنسکی دیدار کند

طرح پکن را رد نکردیم/ امیدواریم پینگ با زلنسکی دیدار کند

وزیر خارجه اوکراین در گفتگو با شبکه تلویزیونی «الشرق» با تاکید بر اینکه کشورش طرح صلح پکن را رد نکرده و درحال بررسی آن است، ابراز امیدواری کرد که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود دیدار کند.

به گزارش نگاه نو، «دیمیترو کولبا» در گفتگو با شبکه تلویزیونی «الشرق» تصریح کرد: «اوکراین با پیشنهاد روسیه درخصوص به رسمیت شناختن تغییرات منطقه ای جدید موافقت نمی کند و مسکو متوقف نخواهد شد؛ مگر اینکه آن را مجبور به این کار کنیم.»

کولبا با تاکید بر اینکه کی یف طرح پکن را رد نکرده و نیاز به بررسی آن دارد، افزود که باید این طرح مدنظر قرار گیرد.

وزیر خارجه اوکراین با بیان اینکه هرگونه طرحی برای پایان دادن به جنگ اوکراین باید در راستای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد که روز پنجشنبه تصویب شد، اضافه کرد: اوکراین در خصوص این طرح با پکن رایزنی و در مورد چگونگی تماس با رئیس جمهوری این کشور نیز گفت وگو خواهد کرد.

کولبا گفت: «امیدوارم که رئیس جمهوری چین بزودی تایید کند که با رئیس جمهوری اوکراین دیدار خواهد کرد. ما می خواهیم که تماس های مداومی از طریق تماس های تلفنی و یا دیدارهای شخصی با مقامات ارشد چین داشته باشیم. مایل هستیم نه تنها با اروپایی ها و آمریکای شمالی بلکه با کشورهای آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین هم گفت وگو کنیم.

وزیر خارجه اوکراین گفت: «دوست داریم که جنگ در سریع ترین زمان ممکن با صلحی عادلانه به پایان برسد، این امر بدان معناست که روسیه به طور کامل از خاک اوکراین خارج شود. ما تلاش می کنیم که این کار را از طریق دیپلماتیک محقق کنیم اما گزینه نظامی نیز وجود دارد، زیرا روسیه ترجیح می دهد که بجنگد.»

وی گفت: «اوکراین از خاک خود دفاع خواهد کرد و سرقت خاک دیگران درتضاد با منشور سازمان ملل است. نمی توانم تصور کنم که یک کشور بپذیرد یک کشور همسایه به آن حمله و بر خاک آن سیطره پیدا کند. روسیه اگر به دنبال صلح است، باید اعتراف کند که این خاک اوکراین است اما مشکل اینجاست که روسیه دست از این کار بر نخواهد برداشت، مگر اینکه آن را مجبور به این کار کنیم.»

وزارت خارجه چین روز گذشته (جمعه )از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

طرح صلح چین همزمان با اولین سالگرد جنگ اوکراین منتشر شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در آستانه سالگرد جنگ به درخواست اوکراین و غرب یازدهمین نشست اضطراری خود درباره جنگ اوکراین را برگزار کرد و قطعنامه‌ای درباره آن به رای گذاشت.

این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، هفت رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع تصویب شد. ایران، چین و هند از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه غیرالزام‌آور رای ممتنع دادند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز