۴ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

روابط راهبردی روسیه و چین/ واشنگتن برای جنگ همزمان با مسکو و پکن ناتوان است

روابط راهبردی روسیه و چین/ واشنگتن برای جنگ همزمان با مسکو و پکن ناتوان است

ناظران بین‌المللی معتقدند چین دلایل زیادی برای تعمیق روابط با روسیه در بحبوحه افزایش تحریکات آمریکا علیه این دو قدرت جهانی دارد و در مورد توانایی واشنگتن برای به راه انداختن جنگ رو در رو و هم‌زمان علیه مسکو و پکن تردید دارند.

به گزارش نگاه نو، اسپوتنیک بامداد پنجشنبه اعلام کرد، یانگ مین استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ارتباطات چین در پکن، به اسپوتنیک گفت: در سال‌های اخیر، روابط چین و روسیه به‌طور پیوسته در حال توسعه بوده و اکنون وارد مرحله جدیدی از همکاری همه‌جانبه و مشارکت راهبردی شده است. چین و روسیه همواره به توسعه روابط دوجانبه بر اساس اصول رویارویی نکردن و هدف قرار ندادن اشخاص ثالث پایبند بوده‌اند.

وی ادامه داد: چین و روسیه به عنوان قدرت‌هایی با حوزه نفوذ مستقل، از حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و همچنین استقلال و حاکمیت همه کشورهای جهان دفاع می‌کنند. حفظ روابط پایدار و دوستانه بین [پکن و مسکو] به توسعه بلندمدت دو کشور و کل جهان کمک می‌کند. این امر به ویژه در شرایط دشوار کنونی جهان و درگیری جاری میان روسیه و اوکراین صادق است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آمریکا در حال تشکیل گروه‌هایی از حامیان خود است تا چین را مجبور به تغییر موضع خود در قبال درگیری اوکراین کند، در حالی که پکن به نوبه خود تمایلی به انتخاب یکی از طرف‌های درگیر در این جنگ را ندارد اما خواستار حل و فصل آن از طریق مسالمت‌آمیز و ترویج مذاکرات صلح است.

روابط روسیه و چین مثل کوه استوار است

مقامات بلندپایه روسیه و چین اخیرا تعهد عمیق خود را برای تقویت همکاری میان دو کشور تأیید کردند. در ۲۲ فوریه (۳ اسفند)، وانگ یی مدیر دفتر کمیسیون مرکزی روابط خارجی چین، دیدارهایی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاروف وزیر امورخارجه این کشور داشت.

وانگ در این دیدارها تاکید کرد: پکن آماده است اعتماد متقابل سیاسی و همکاری راهبردی با طرف روسی را تعمیق کند و همکاری عملی را به‌طور همه‌جانبه گسترش دهد تا ضمن تضمین منافع دو کشور، روند توسعه جهانی را نیز بهبود بخشد.

این مقام چینی در دیدار با نیکولای پاتروشف رئیس شورای امنیت روسیه، اظهار داشت: روابط میان پکن و مسکو، مثل کوه استوار است و از هر آزمونی سربلند بیرون خواهد آمد.

مفهوم ابتکار امنیت جهانی چین

اما این همه ماجرا نیست؛ وانگ قبل از سفر به مسکو در کنفرانس امنیتی مونیخ با موضوع «جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل کنیم» سخنرانی کرد.

این مقام چینی با تاکید بر اینکه همه مردم عضو یک دهکده جهانی و متعلق به جامعه‌ای با آینده مشترک هستند، به جامعه بین‌المللی از افتادن در دام درگیری‌های بی‌حاصل، تضاد، تفرقه و رویارویی هشدار داد.

وانگ همچنین از انتشار سند مفهومی ابتکار امنیت جهانی چین خبر داد که اقدامات عملی را برای مقابله با چالش‌های امنیتی کنونی ارائه می‌کند.

در این سند آمده است که «ذهنیت جنگ سرد، یکجانبه‌گرایی، تقابل بلوک‌ها و هژمونیسم در تضاد با روح منشور سازمان ملل است و باید در برابر آن مقاومت و آن را رد کرد.»

این سند می‌افزاید: «امنیت یک کشور نباید به قیمت نابودی امنیت کشورهای دیگر تمام شود. ما معتقدیم که همه کشورها از نظر منافع امنیتی برابر هستند. نگرانی‌های امنیتی مشروع و معقول همه کشورها باید جدی گرفته شده و به درستی مورد توجه قرار گیرد، نه اینکه مدام نادیده گرفته شود یا به‌طور سیستماتیک به چالش کشیده شود.»

انتشار مفهوم ابتکار امنیت جهانی همزمان با سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مجلس فدرال (این مجلس جایگزین شورای عالی روسیه شده است و شامل دومای دولتی مجلس سفلی و شورای فدراسیون -مجلس اعلا- است و هر دو مجلس در مسکو مستقر هستند) بود که در آن پوتین کشورهای غربی را به دلیل نقض روشمند اصل امنیت مشترک و غیرقابل تقسیم، سوء استفاده از حاکمیت سایر کشورها و نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی دیگر کشورها مورد انتقاد قرار داد.

سناریوی اوکراین برای تایوان

در همین حال، پکن از نزدیک اظهارات تحریک‌آمیز دولت بایدن در مورد هدف قرار دادن چین را زیر نظر دارد. مارا کارلین دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور استراتژی، برنامه‌ها و قابلیت‌ها، به تازگی به مجلس سنای آمریکا گفت که اگر پکن به تایوان حمله کند، اوکراین الگویی برای دفاع از تایوان خواهد بود.

اظهارات کارلین در حالی بیان شد که روابط آمریکا و چین در پایین‌ترین سطح تاریخی خود باقی مانده است. پیش از این، دولت بایدن سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه ایالات متحده به چین را به دلیل رسوایی به اصطلاح بالون «جاسوسی» چین لغو کرد. ارتش آمریکا بالون چین را که به گفته پکن چیزی جز یک دستگاه هواشناسی نبود، سرنگون کرد. طی چند روز آینده، ارتش ایالات متحده چندین شیء پرنده ناشناس دیگر را که در حریم هوایی آمریکا معلق بود، در جریانی که چینی‌ها آن را «هیستری» توصیف کردند، سرنگون کرد.

به گفته توماس دبلیو پائوکن دوم، نویسنده کتاب «آمریکا علیه چین: از جنگ تجاری تا معامله متقابل» و مشاور در امور آسیا و اقیانوسیه و مفسر ژئوپلیتیک، گفته‌های کارلین در این مورد بسیار مزورانه بیان شده است، به ویژه به این دلیل که مردم عادی تایوانی نمی‌خواهند در یک جنگ فرضی میان آمریکا و چین بر سر جزیره تایوان، بجنگند.

پائوکن به اسپوتنیک گفت: من فکر می‌کنم مشکلی که در رابطه با تایوان وجود دارد، اغلب به این دلیل است که ایالات متحده فقط فکر می‌کند که می‌تواند از تایوان استفاده کند و بسیاری از مردم تایوان از آمریکا حمایت می‌کنند و خواهان نوعی درگیری (با چین) هستند. این برداشت آمریکایی‌هاست؛ درحالی که من دوستی دارم که اکنون در تایوان زندگی می‌کند و او به من گفت که وقتی با اکثر افرادی که مردم عادی تایوان هستند صحبت می‌کند، آنها علاقه‌ای به مشارکت در هیچ نوع درگیری در رابطه با چین و آمریکا ندارند. آنها ترجیح می‌دهند که در آرامش خود، تنها بمانند و متوجه هستند که در یک مسابقه قدرت میان چین و آمریکا از آنها به عنوان پیاده‌نظام استفاده می‌شود.

این نویسنده خاطرنشان کرد: اگر طراحان جنگ در واشنگتن تصور کنند که می‌توانند تایوانی‌ها را مسلح کرده و آنها را به جنگ با چینی‌ها بفرستند، به این معنی است که وضعیت منطقه را اشتباه محاسبه کرده‌اند.

وی افزود: وقتی مقامات ایالات متحده سناریوی اوکراین را تداعی می‌کنند که در آن از نیروهای اوکراینی به عنوان خوراک توپ استفاده می‌شود، اعصاب رهبران تایوان و کشورهای آسیا و اقیانوسیه را بر هم می‌ریزد. آنها نمی‌دانند که آیا ایالات متحده حاضر می‌شود تا در صورت وقوع درگیری نظامی (میان چین و تایوان) به طور مستقیم دخالت کرده و به نفع تایوان وارد جنگ شود یا اینکه فقط به ارسال سلاح برای آنها کفایت کند، سلاح‌هایی که آن هم بسیار کم و دیرهنگام خواهد بود.

آمریکا نمی‌تواند مستقیما با روسیه و چین وارد جنگ شود

می‌توان پرسید که آیا ایالات متحده واقعاً آماده است تا در صورت وقوع جنگ در آسیا و اقیانوسیه حضور یابد؟ پائوکن در مورد آمادگی دولت بایدن برای رویارویی مستقیم با چین در کوتاه‌مدت تردید دارد، به ویژه با توجه به اینکه واشنگتن سلاح‌های خود را در شعله‌های درگیری اوکراین می‌سوزاند.

پائوکن گفت: بسیاری از آمریکایی‌ها عاشق بازی‌های ویدیویی هستند و گاهی اوقات فکر می‌کنند سیاست خارجی یک بازی ویدیویی است. بنابراین، آنها در مورد جنگ با روسیه و چین به طور هم‌زمان صحبت می‌کنند، اما اگر این درست بود، پس چرا آمریکا همین حالا مستقیما با روسیه نمی‌جنگد؟ آنها فقط سلاح می‌فرستند. پس اگر ایالات متحده برای مدیریت یک جنگ دو طرفه در مقابل روسیه و چین اینقدر قوی و تواناست، فکر نمی‌کنید آنها قبل از اینکه به سراغ چین بروند، اول روسیه را شکست می‌دادند؟ آنها حتی نیروهای آمریکایی را به اوکراین نمی‌فرستند. بنابراین اگر جنگی در آسیا و اقیانوسیه به وقوع بپیوندد، از آمریکا چه انتظاری داریم؟!

وی افزود: ظاهراً استراتژیست‌های دولت بایدن فکر می‌کردند که روسیه را به سناریویی به سبک افغانستان در اوکراین می‌کشانند و مسکو را در درگیری، گرفتار می‌کنند. در آن صورت، شاید واشنگتن فضای بیشتری برای مانور داشت، اما این طرح جواب نداد.

این مفسر آسیا-اقیانوسیه ادامه داد: به نظر می‌رسد آنچه اتفاق می‌افتد این است که سناریویی مانند افغانستان در اوکراین به وجود آمده است که دارد که برعکس عمل می‌کند. بنابراین، شما روسیه را دارید که می‌جنگید و به جنگ ادامه می‌دهد. در طرف مقابل کشورهای غربی هستند که به‌گونه‌ای به ارسال سلاح ادامه می‌دهند که انگار ذخایر نامحدودی از تسلیحات در اختیار دارند اما آنچه که من می‌بینم این است که روسیه می‌تواند فقط با شکست نخوردن و ادامه جنگ برای سال‌های متوالی، نهایتا به پیروزی برسد؛ زیرا آنچه در نهایت اتفاق می‌افتد این است که ناتو، ایالات متحده و انگلیس انبارهای تسلیحاتی خود را در حمایت از اوکراین خالی خواهند کرد.

پائوکن گفت: پیش از این، در حالی که رسانه‌های جریان اصلی غرب از این واقعیت ابراز تاسف کردند که درگیری اوکراین زرادخانه کشورهای عضو ناتو را تحلیل می‌برد، ادعای رسانه‌های فرعی و کم‌اهمیت‌تر این کشورها درباره تمام شدن موشک‌ها و گلوله‌های روسیه، پوچ و توخالی از آب درآمد. در عین حال، سیاستی که ناتو در قبال جنگ در اوکراین اتخاذ کرد، روسیه و چین را به هم نزدیک‌تر کرده است و همین موضوع موجب پیچیده‌تر شدن امور برای دولت بایدن شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که بایدن از کی‌یف بازدید می‌کند، قول حمایت نامحدود از اوکراین را می‌دهد و همراه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، نشست سران شرقی‌ترین اعضای اتحادیه اروپا در ورشو را برگزار می‌کند، منابع کاخ سفید برای حفظ و نگهداری درگیری اوکراین و جنگ نیابتی‌اش در این کشور در حال کاهش است. این احساس قبلاً توسط مقامات دولت بایدن بیان شده و به جریان اصلی مطبوعات درز کرده است. ظاهرا مفهوم ابتکار «امنیت جهانی» پکن درست به موقع آمده است تا زمینه را برای مذاکرات صلح آینده فراهم کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز