۳ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

چند نکته درباره تغییر سرپرست سفارت افغانستان در ایران

چند نکته درباره تغییر سرپرست سفارت افغانستان در ایران

شواهد حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی موافقت کرده است که سرپرستی سفارت افغانستان در ایران تعویض شود و یکی از کارمندان این سفارت که مورد تایید حکومت طالبان قرار دارد، به عنوان سرپرست ایفای نقش کند.

به گزارش نگاه نو، قرار است، به جای عبدالقیوم سلیمانی سرپرست فعلی، فضل محمد حقانی به عنوان سرپرست تعیین شود.

این موضوع بازتاب وسیعی داشته است و دستمایه برخی رسانه‌ها از جمله رسانه‌های فارسی زبان لندنی برای شیطنت شده است و از آن تعبیر به واگذاری سفارت به طالبان می‌کنند.

پاسخ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه درباره این موضوع یک پاسخ حقوقی مکفی است که “پایان ماموریت یک دیپلمات و سپردن سرپرستی امور سفارت به دیپلماتی دیگر از همان مجموعه سفارت به معنی تغییر در وضعیت حقوقی آن سفارت نیست.”

سید رسول موسوی مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه هم در پاسخ به شیطنت بی بی سی فارسی به نکته ظریفی در این باره اشاره کرده است: “ادامه فعالیت‌های کنسولی سفارت برای بیش از پنج میلیون شهروند افغانستانی ساکن در ایران امروزی ضروری است. “

در توضیح این ابهامات باید گفت که این یک جابجایی ساده بین کارمندان سفارت است و دیگر این که چنین رویه‌ای در سفارت های افغانستان در مسکو، ترکیه، چین و پاکستان هم رخ داده است.

این یک جابجایی بین کارمندان سفارت است و تعبیر واگذاری به سفارت به طالبان معنایی ندارد.

نکته مهم دیگر این است که اگر با این جابجایی امور کنسولی مهاجرین تسهیل می شود، یعنی حکومت طالبان شرط جابجایی را برای تسهیل امور کنسولی وضع کرده است، آیا صلاح است که امور کنسولی پنج میلیون مهاجر به دلیل این جابجایی با مشکلات روبرو شود؟

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز