۲ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

بنا بر اعلام رسانه ها؛

چین از ابتکار خود برای حل بحران اوکراین رونمایی کرد

چین از ابتکار خود برای حل بحران اوکراین رونمایی کرد

چین در سند ابتکار عمل امنیت جهانی که امروز و در میانه افزایش خطرات و چالش هایی که جهان با آنها رو به روست و بویژه به امید کورسویی در بحران اوکراین و با هدف حذف دلایل ریشه ای نزاع های بین المللی و بهبود امنیت جهانی منتشر کرد خاطرنشان کرده است جنگ هسته ای هرگز نباید اتفاق بیفتد و پیروز نخواهد شد.

به گزارش نگاه نو به نقل از گلوبال تایمز، چین گانگ وزیر امور خارجه چین در کارگروهی که در پکن تشکیل شده است گفت چین به شکل رسمی سند ابتکار عمل امنیت جهانی را منتشر کرده است و به شکل کامل نظرات و اصول آن را با جزئیات شرح داده است و مکانیسم های همکاری را روشن و بر مسئولیت های و عزم راسخ چین برای تضمین صلح جهان تاکید کرده و فهرستی از ۲۰ مسیر همکاری اصلی ارائه داده است.

رونمایی از این طرح ابتکاری همزمان با سفر مهم وانگ یی رئیس امور سیاست خارجی حزب کمونیست چین به روسیه و نیز در آستانه نخستین سالروز شروع جنگ اوکراین(۵ اسفند) انجام شده است. درمراسم رونمایی از این طرح ابتکاری، سفرای کشورهای مختلف مقیم چین نیز حضور داشتند.

سفر روز گذشته وانگ یی دیپلمات ارشد و رئیس دفتر امور سیاست خارجی حزب کمونیست چین به روسیه و دیدار احتمالی وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری کشور میزبان نیز رایزنی با مقامات روسیه با محوریت کمک به حل سیاسی بحران اوکراین اعلام شده است.

چین گانگ در ادامه سخنانش افزود این سند قاطعانه از ساختار امنیت حکومت با مرکزیت سازمان ملل متحد حمایت می کند و تلاش هایش را برای جلوگیری از جنگ و راهبری برای بازسازی پس از جنگ انجام می دهد و از کشورهای مهم می خواهد تا نقش خود را در مسائل امنیت جهانی بازی و از هژمونی و قلدری را امتناع کنند تا همزیستی مسالمت آمیز را پایه ریزی شود.

این سند شامل چندین مفهوم مرکزی و اصولی از جمله حفظ تعهد برای امنیتی جامع، باثبات و همراه با همکاری با احترام به تمامیت ارضی و مشروعیت تمامی کشورها منطبق با اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و نگرانی های امنیتی مشروع همه کشورها به شکل جدی است. همچنین در این سند تاکید شده که کشورها باید متعهد به حل و فصل صلح آمیز تفاوت ها و مناقشات میان کشورها از طریق گفتگو و مشاوره باشند و امنیت را هم در قلمرو های سنتی و هم غیرستنی حفظ کنند.

سند ابتکاری چین از ایده مرکزی نمایندگی می کند که بر جامعه انسانی با آینده مشترک تاکید کرده و از سوی بیش از ۸۰ کشور مورد استقبال و حمایت قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد این سند ابتکاری باز و همه شمول است و اگر هر کشوری به آن بپیوندد و صادقانه بخواهد صلح جهانی را تضمین کند ما از آن کشور حمایت خواهیم کرد.

در بخشی از این سند آمده است چین از همه کشورها می خواهد تا چندجانبه گرایی را تمرین کنند و از ذهنیت جنگ سرد، یکجانبه گرایی و ائتلاف های تقابل گرایانه و سلطه گرایی بپرهیزند. درعین حال کشورها باید به این اجماع دست پیدا کنند که جنگ هسته ای نباید اتفاق بیفتد و هرگز پیروز نخواهد شد.

بی طرفی چین در قبال مسئله اوکراین، که کوین گانگ سفیر چین در واشنگتن، آن را “عینی و بی طرف” توصیف کرده بود، با توجه به این واقعیت اساسی که روسیه و اوکراین هر دو از دوستان چین یا “شریک های استراتژیک” هستند، کاملاً صادقانه است.

به نظر می رسد چینی ها قصد دارند در آستانه یکسالگی شروع جنگ اواکراین، در یک اقدام ابتکاری و دیپلماتیک قوی، فرمان میانجی گری بین روسیه و اوکراین را بدست بگیرد. چین روابط خود با اوکراین را راهبردی می داند و از سوی دیگر، پکن و مسکو به عنوان دو قدرت بزرگ شرق روابطی دوستانه دارند و ولادیمیر پوتین ماه گذشته در تماس تلفنی با شی جینپینگ رئیس جمهوری خلق چین، از وی برای سفر به مسکو در «بهار» ۲۰۲۳ دعوت کرد؛ بهاری که باتوجه به گام های جدید چین برای کمک حل سیاسی بحران اوکراین، پایانی بر جنگ یک ساله اما بسیار پرتبعات برای جهان باشد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز