۱ اسفند ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

شکست کنفرانس امنیتی مونیخ در ماموریت روسیه هراسی

شکست کنفرانس امنیتی مونیخ در ماموریت روسیه هراسی

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به پایان نشست امنیتی مونیخ، تلاش رهبران اروپایی و آمریکایی برای متقاعدکردن رهبران سایر کشورهای جهان درخصوص تهدید روسیه برای کل جهان را بی‌نتیجه خواند.

به گزارش نگاه نو به نقل از تارنمای روزنامه “فایننشال تایمز”، رهبران آمریکا و اروپا در تلاش برای متقاعد کردن سایر کشورهای جهان هستند که بپذیرند تهاجم روسیه تهدیدی برای همه است.

این روزنامه در گزارش خود با عنوان “درخواست های غرب بر سر اوکراین نتوانست رهبران آفریقایی و آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد” نوشت: رهبران غربی از نشست امنیتی مونیخ به عنوان تریبونی استفاده کردند تا ادعا کنند که حمله روسیه به اوکراین نه تنها تهدیدی برای کل اروپا است بلکه تمامی جهان را در تیررس خطر روسیه قرار داده. اما به نظر می رسد این تلاش آنها بی نتیجه مانده باشد.

در کنفرانس امنیتی مونیخ، گروهی از مقام های ارشد آمریکایی و اروپایی به دنبال این بودند که بقیه جهان را در مورد تهدیدی که حمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برای جهان دارد، متقاعد کرده و به آنها ثابت کنند که مسکو مقصر افزایش قیمت جهانی غذا و انرژی است.

«کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در این نشست گفت: «هیچ ملتی در دنیایی که یک کشور حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دیگر را نقض کند، امن نیست».

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه هم در اظهاراتش در این نشست گفت: «تهاجم نواستعماری و امپریالیستی روسیه فقط یک جنگ اروپایی نیست» و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم نسبت به غلبه آنچه که قانون قوی ترین ها بر روابط بین الملل دانست، هشدار داد.

با این حال، تلاش‌های آنها برای به تصویر کشیدن جنگ در قالب‌های جهانی با واکنش‌های چندان تازه ای روبرو نشد.

«مائورو ویرا» وزیر امور خارجه برزیل، گفت که این درگیری یک “وضعیت بسیار غم انگیز” است و تاکید کرد که دولت او از این جنگ “متاسف” است.

اما وی در موضع‌گیری که چندان به مذاق غربی ها خوش نیامد خواستار پیدا کردن راه حلی برای پایان جنگ اوکراین شد و افزود: ما نمی توانیم فقط از جنگ صحبت کنیم.

در این نشست که برخلاف سالهای گذشته شمار بسیار بیشتری از رهبران آفریقایی و آمریکا جنوبی حضور داشتند، ناامیدی محسوسی نسبت به تمرکز زمان، پول و توجه غرب به اوکراین به جای توجه به سایر مشکلات جهانی وجود داشت.

«فرانسیا مارکز» معاون رئیس جمهوری کلمبیا خواستار کمک های اروپا به کشورش برای مقابله با پیامدهای تغییرات آب و هوایی و حفاظت از جنگل های آمازون شد. وی در سخنرانی خود افزود: ما بحثی در مورد برنده و بازنده این جنگ [اوکراین] نداریم. ما همه بازنده هستیم و در نهایت این نوع بشر است که همه چیز را از دست می دهد.

نخست وزیر نامیبیا نیز در پاسخ به سوالی درخصوص خودداری کشورش به همراه ۳۲ کشور دیگر در رد قطعنامه سازمان ملل در ماه اکتبر که الحاق چندین منطقه ازاوکراین به روسیه را غیر قانونی می خواند، گفت: تمرکز نامیبیا برحل مشکلات است نه سرزنش کردن.

وی افزود: «نکته اصلی این است پولی که برای خرید تسلیحات استفاده می‌شود، بهتر است برای ارتقای توسعه در اوکراین، آفریقا، آسیا و در خود اتحادیه اروپا استفاده شود، جایی که بسیاری از مردم با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز یکشنبه در سخنرانی خود با اشاره به استعمار اروپا در آفریقا و حمایت غرب از دیکتاتوری آمریکای لاتین، به گذشته مشکل ساز غرب اذعان کرد و گفت: مردم حافظه و احساسات دارند. ما باید بیشتر تعامل کنیم و نشان دهیم که از ارزش‌های جهانی دفاع می‌کنیم.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز