۲۲ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

اندیشکده صهیونیستی:

حمایت مردمی در سودان برای رابطه با اسرائیل وجود ندارد

حمایت مردمی در سودان برای رابطه با اسرائیل وجود ندارد

اندیشکده «مطالعات امنیت ملی اسرائیل» درباره روابط بین رژیم صهیونیستی و سودان گفت که حمایت مردمی در این کشور برای برقراری رابطه با (رژیم) اسرائیل وجود ندارد.

به گزارش نگاه نو به نقل از خبرگزاری شهاب فلسطین، اندیشکده «مطالعات امنیت ملی اسرائیل» افزوده است که توافق اخیر برای عادی سازی روابط بین تل آویو و خارطوم شکننده است و اگر عملاً اجرا شود، سیطره رژیم صهیونیستی بر دریای سرخ و آفریقا را تقویت می‌کند و به این رژیم مشروعیت می‌دهد تا با سایر کشورهای مسلمان در قاره آفریقا روابط دیپلماتیک برقرار کند.

به گفته این مؤسسه صهیونیستی، سودان کشوری فقیر و از هم پاشیده و طبق استانداردهای پذیرفته شده به عنوان یک دولت درمانده تعریف شده و سرانه تولید ناخالص ملی آن حدود ۷۰۰ دلار است.

در تحلیل اندیشکده مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی آمده است، با این حال سودان سومین کشور بزرگ آفریقا است و از موقعیت استراتژیک در سواحل دریای سرخ برخوردار است و خط ساحلی آن ۸۵۰ کیلومتر است که می توان از آن برای رفع نیازهای مختلف استفاده کرد.

این مؤسسه افزوده است که گرم شدن روابط با سودان در حالی انجام می‌شود که (رژیم) اسرائیل مصمم است دایره کشورهای سازشکار را در آفریقا گسترش دهد و همزمانی یافته با افتتاح سفارت چاد در فلسطین اشغالی.

در ادامه این تحلیل آمده است که مانند سایر کشورهای اسلامی، در سودان نیز حمایت مردمی برای به رسمیت شناختن اسرائیل وجود ندارد و اجرای این توافق با مشکل مواجه است.

این مؤسسه صهیونیستی افزوده است: سودان به دلیل حساسیت‌های داخلی، علاقه مند است روابط با اسرائیل را زیر سطح نگه دارد.

این موسسه در پایان تحلیل خود می‌گوید: تا زمانی که سودان از ثبات برخوردار نباشد، علنی کردن روابط به امکان پیشبرد آن آسیب می‌زند.

پیش تر رسانه‌های رژیم صهیونیستی از دیدار قریب الوقوع یک هیات سیاسی سودان از سرزمین‌های اشغالی به منظور فراهم‌کردن زمینه‌های امضای پیمان آبراهام (سازش) خبر دادند.

احزاب و جریان‌های سیاسی سودانی ضمن محکومیت تصمیم دولت برای عادی‌سازی رسمی روابط با تل آویو، اعلام کردند که به حمایت از ملت فلسطین و قضیه عادلانه آن ادامه می‌دهند و با هرگونه عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیستی مخالفت خواهند کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته پس از بازگشت از سودان مدعی شد که این رژیم با خارطوم برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیده است.

کوهن افزود که با «سه آری به صلح، مذاکره و به رسمیت شناختن اسرائیل از خارطوم بازگشتیم. پیش نویس توافقنامه صلح با سودان را ارائه کردیم که پس از تشکیل دولت غیرنظامی در آنجا امضا خواهد شد.»

پیوستن خارطوم به توافق سازش مساله جدیدی نیست؛ چرا که این مساله در مکالمه تلفنی میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان در اکتبر سال ۲۰۲۰ مورد اشاره قرار گرفت.

سودان اکتبر سال ۲۰۲۰ از اراده خود برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با آن در چارچوب توافقات با دولت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خبر داده بود که البته حذف نام این کشور از فهرست سیاه کشورهای حامی تروریسم واشنگتن را شرط حرکت در این مسیر اعلام کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز