۲۱ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل نگاه نو؛

تحریم های چند ریشتری آمریکا در سوریه/ میدان جدید برای کارآمدی جبهه مقاومت

تحریم های چند ریشتری آمریکا در سوریه/ میدان جدید برای کارآمدی جبهه مقاومت

تحریم‌های آمریکا علیه دولت سوریه به مراتب ویرانگرتر از جنگ داعش و زلزله کنونی در مناطق مختلف سوریه از جمله حلب است.

به گزارش نگاه نو، در حالی که بیشتر کشورهای جهان به ترکیه امدادرسانی کردند اما کمتر از ۱۰ کشور توانستند کمک های خود را به طور داوطلبانه به سوریه ارسال کنند.

هنوز نفسهای به شماره افتاده در زیر آوار های سوریه منتظر امدادرسانی و کمک های جهانی است که آمریکا مانع از آن شده است. برخلاف ژست حقوق بشری، واشنگتن در مناسبات سیاسی و منافع اقتصادی خود کوچکترین توجهی به مسائل اخلاقی و انسانی ندارد.

اگرچه ترکیه در شرایط وخیمی به سر می‌برد اما باید گفت که سوریه در نتیجه جنگ ویرانگر داعش و حمایت آمریکا و آنکارا از تروریسم و نیز زلزله در بدترین شرایط  قرار دارد.

قبل از زلزله هم زیرساخت‌های سوریه مناسب نبود و در ۱۰ سال گذشته نیز به شدت آسیب پذیر شد و اکنون این حادثه طبیعی به معنای یک ضربه نهایی به زیر رساخت‌های برخی مناطق این کشور بود اما همچنان آمریکایی ها با قوانین تحریمی مانع از امداد رسانی به شهروندان سوری می شوند.

با وجود تمامی این دشواریها اما یک تجربه جدید در جبهه مقاومت ایجاد شد. جبهه مقاومت که در سال های گذشته به ویژه دوران بحران سوریه با تمامی توان در برابر تروریسم آمریکایی، سعودی و داعش ایستاد امروز نیز در این حادثه طبیعی با استفاده از تجربیات گذشته خود در میدان و سیاست وارد یک معادله جدید امدادرسانی شد.

ایران، عراق و به ویژه حشد شعبی و لبنان در یک هم تکمیلی راهبردی و هم افزایی مناسب و ساماندهی یک جبهه امدادرسانی نقش مهمی در ارسال کمک های همه جانبه به سوریه داشتند.

تا همین لحظه نیز این کمک ها همچنان ادامه دارد. جبهه مقاومت نشان داد که نه تنها از توانایی تغییر قواعد بازی در منطقه برخوردار است و‌ می‌تواند معادلات اقتصادی را برهم زند بلکه از طرفی در حوادث اضطراری نیز به عنوان یک قطب مهم و قدرتمند حاضر می شود. امدادرسانی ساماندهی شده و منظم جبهه مقاومت به سوریه و ترکیه مصداق این نکته است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز