۱۹ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

خارطوم در مسیر عادی‌سازی؛

سفر یک هیأت بلندپایه از سودان به تل‌آویو

سفر یک هیأت بلندپایه از سودان به تل‌آویو

رسانه‌های صهیونیستی از سفر قریب‌الوقوع یک هیأت عالی‌رتبه سودانی به تل‌آویو در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر دادند.

به گزارش نگاه نو، وبگاه «وای نت» با انتشار این خبر نوشت که هیأت سودانی در جریان سفر به تل‌آویو، جزئیات «توافق صلح» و تقویت روابط دو جانبه را با مقامات صهیونیستی بررسی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، قرار است یک وزیر سودانی در رأس هیأتی از کشورش وارد تل‌آویو شود.

«الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هفته پیش به سودان سفر کرد و پس از بازگشت از این سفر گفت که رباط و تل‌‌آویو با یکدیگر توافق سازش امضا می‌کنند.

وزارت خارجه سودان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در جریان سفر الی کوهن بر سر ادامه تلاش‌ها برای عادیٰ‌سازی روابط با یکدیگر تواق کرده‌اند.

این نخستین بار بود که دولت سودان به صورت رسمی سفر یک مقام رژیم صهیونیستی به آن کشور را تأیید کرده، اگرچه در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از ارتباطات غیررسمی مقام‌های دو طرف منتشر شده است.

سودان طی توافقی در سال ۲۰۲۰ توافق کرد گام‌هایی در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بردارد. اعلام این توافق، همزمان با توافقات عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و مغرب صورت گرفت.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا که این توافقات با میانجی‌گری آن انجام می‌گرفت نام «توافقات آبراهام» را برای این توافق‌ها انتخاب کرده بود.

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان خرداد ماه گذشته گفت که روابط این کشور با تل‌آویو ادامه دارد. البرهان درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات و روابط با رژیم موقت صهیونیستی گفت: «این روابط قطع نشده که ما بگوییم ازسرگرفته می‌شود».

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز