۱۹ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

پرده‌ای تازه از سناریوی آمریکایی-ناتویی برای جنگ افروزی در شرق آسیا

پرده‌ای تازه از سناریوی آمریکایی-ناتویی برای جنگ افروزی در شرق آسیا

در ادامه بهانه جویی و سناریوی مشترک ناتو و کاخ سفید برای جنگ افروزی در شرق آسیا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته ضمن ادعای اینکه آمریکا بدنبال رقابت با چین است و نه درگیری، تاکید کرد باوجود این،در صورتی که واشنگتن امنیت ملی خود را از جانب پکن در خطر ببیند، "اقدامات لازم" را انجام خواهد داد.

به گزارش نگاه نو، برخی کارشناسان معتقدند که بعید نیست برخی دلایل و اهداف پنهان در پس پرده اقدام عجولانه یک سال و نیم پیش آمریکا و ناتو برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان وجود داشته و چه بسا این هدف پنهان، شروع جنگی تازه در نقطه ای دیگر از جهان و شاید این بار در شرق آسیا و بطور خاص، تحریک کردن متحدان خود در شرق آسیا علیه چین باشد.

سخنان شب گذشته جو بایدن در حالی مطرح شده است که وی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور آماده می کند. همچینین این حرفها همزمان با اوج گیری تنش واشنگتن و پکن پس از شلیک ارتش آمریکا به بالن تحقیقاتی چین که به ادعای واشنگتن برفراز ” مکان های حساس” آمریکا در حال پرواز بوده و اهداف جاسوسی داشته است، مطرح می شود.

بایدن در سخنان شب گذشته خود اعلام کرد آمریکا بدنبال رقابت با چین است نه تنش و جنگ، اما در صورتیکه که امنیت ملی آمریکا مورد تهدید از سوی چین قرار بگیرد قطعا با اقدامات و واکنش های جدی مواجه خواهد شد.

اخیرا رئیس جمهوری آمریکا از طرف هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه درباره مسئله چین تحت فشار بوده است. به همین دلیل وی گفت: « برنده شدن در رقابت با چین باید ما را متحد کند، چراکه با چالش های جدی در سراسر جهان مواجهیم.»

کشف بالن چینی در ارتفاع بسیار زیاد در آسمان آمریکا با قابلیت تمرین نظامی منجر به تعویق افتادن سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به چین شد؛ سفری که طبق ادعای رسانه های امریکا قرار بود همین روزها انجام شود اما هرگز اعلام رسمی نشده بود. به نوشته رسانه های امریکایی ، سفر بلینکن در امتداد نخستین سفر جو بایدن با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در ماه نوامبر بود، اما به جای اینکه دیدار وزیر امورخارجه منجر به بازسازی روابط دو کشور شود، حضور این بالن رمزآلود که توسط واشنگتن در آسمان امریکا رصد و سرنگون شد و اعتراض سخت چین را هم به دنبال داشت، تمام معادلات را درهم ریخت و موجب آشفتگی و تنش بیشتر در روابط آمریکا و چین شد.

اکنون به نظر می رسد درحالی که آمریکا در جنگ اوکراین به کمک ها و حمایت های خود از کی یف ادامه می دهد و خواهد داد،بایدن در سخنرانی خود با اشاره ای کوچک به کره شمالی درباره انجام ۷۰ آزمایش موشک بالستیک در سال ۲۰۲۲ در این کشور در جستجوی به راه انداختن جنگی در شرق آسیا است؛ شبیه آنچه در اروپا میان روسیه و اوکراین اتفاق افتاد و آمریکا و ناتو هم درحال بهره برداری از آن برای تضعیف و در تنگنا قراردادن هر چه بیشتر روسیه هستند.

به نظر می رسد آمریکا به دنبال بهانه تراشی برای به راه انداختن جنگی شبیه جنگ اوکراین، این بار در آسیا و با هدف تضعیف و ضربه زدن به چین است.

چندی پیش ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در همراهی با جنگ افروزی های آمریکا، ادعا کرد چین از نزدیک تهاجم روسیه به اوکراین را تماشا می‌کند و یاد می‌گیرد و می‌تواند جنگی را در منطقه آسیا به راه اندازد.
استولتنبرگ ضمن متهم کردن چین به “قلدری علیه همسایگانش” و افزایش نیروهای نظامی خود – از جمله تسلیحات هسته‌ای – با لحنی شدید این کشور آسیای شرقی را مورد حمله قرا داد.

او هشدار داد که منطقه اقیانوس آرام با «چالش‌های فزاینده» از سوی پکن علیه نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی مواجه است.

دبیرکل ناتو قبل از آغاز سفر جاری خود به شرق آسیا، در حرفهایی وسوسه کننده برای کره جنوبی و ژاپن و البته خطرناک برای امنیت منطقه و جهان گفته بود: چین، روسیه و کره شمالی(سه کشوری که آمریکا سخت بدنبال تضعیف آنهاست) سلاح های هسته ای دارند اما متحدان ناتو (اشاره تلویحی به کره جنوبی و ژاپن) چنین سلاح هایی ندارند و این یک وضعیت خطرناک برای جهان است”.
در دیدار اخیر استولنبرگ با مقام های رسمی کره جنوبی در سفری که به سئول داشت، وی در سخنانی که حکایت از نقشه های ناتو برای گسترش نفوذ و مداخله جویی هایش در منطقه شرق آسیا با هدف محدود کردن و مهار چین دارد، خاطرنشان کرد رویدادها در اروپا و آمریکا به سایر مناطق به هم می پیوندند و متحدان خواستار کمک برای مدیریت تهدیدهای جهانی با افزایش شراکت در آسیا هستند.

دبیرکل ناتو با اشاره به افزایش ظرفیت های نظامی پکن و عملکردش در منطقه گفت باوجود این که چین رقیب و مخالف ناتو نیست اما “به شکلی بیشتر و ویژه تر در دستورکار ناتو قرار گرفته است”. وی همچنین افزود ما باید درباره مسائلی از جمله کنترل سلاح، تغییرات اقلیمی و سایر موضوعات با چین وارد گفتگو شویم.

سفر اخیر دبیرکل ناتو و حرفهای نه چندان عادی او درباره چین در این سفر، وقتی در کنار اظهارات اخیر مایک مینیهان (Mike Minihan) ژنرال چهار ستاره و رییس فرماندهی تحرک هوایی ارتش آمریکا درباره چین قرار می گیرد، معنایی واضح تر و البته خطرناک تر به خود می گیرد.
مایکل مک کال نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا نیز هشدار ژنرال چهار ستاره مایک مینیهان مبنی بر اینکه آمریکا در سال ۲۰۲۵ بر سر تایوان با چین وارد جنگ خواهد شد را تایید کرد.

این مقام نظامی ارشد آمریکا به تازگی در یادداشتی پیش بینی کرده است که آمریکا و چین تا ۲ سال آینده وارد جنگ خواهند شد و آن‌ها باید خودشان را «برای خالی کردن یک خشاب با شلیک به سر آماده کنند».

شاید حرفهای اخیر و عجیب فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن که گفته بود “شرق آسیا، اوکراین فردا خواهد “، با توجه به حرفهای این ژنرال آمریکایی چندان هم بی ربط و بیراه نباشد.

کارشناسان معتقدند آمریکا بعد از دخالت غیرمستقیم برای به راه انداختن جنگ اوکراین و حالا هم با حمایت مستقیم از اوکراین در برابر روسیه به دنبال تضعیف و مهار حداکثری روسیه به عنوان یکی از اصلی ترین قدرت های رقیب است، بعید نیست بخواهد در آینده و بعد از تجدید قوای خود و متحدان ناتویی اش، سناریویی مشابه جنگ اوکراین و روسیه را این بار در شرق آسیا و با هدف مهار و تضعیف چین به راه بیاندازد. آمریکا به ویژه از سال گذشته تا کنون همواره به دنبال داغ تر کردن و متشنج تر کردن مسئله تایوان و تا حدودی هم کره شمالی بوده و همواره بطور مستقیم و نیز از طریق ابزاری در اختیار به نام “ناتو”، سعی در تحریک کره جنوبی و ژاپن و ترغیب آنها به افزایش بودجه دفاعی، گسترش توانمندی های نظامی و استفاده از آنها به عنوان جبهه ای موثر در جنگی احتمالی آینده علیه چین دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز