۱۸ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

نشنال اینترست نوشت؛

آمریکا نمی‌تواند خاورمیانه را برای قطع روابط با چین تحت فشار بگذارد

آمریکا نمی‌تواند خاورمیانه را برای قطع روابط با چین تحت فشار بگذارد

نشریه آمریکایی نشنال اینترست نوشت: واشنگتن همچنان به رهبران کشورهای خاورمیانه برای قطع روابط خود با پکن فشار وارد می‌کند؛ خواسته‌ای که کشورهای این منطقه از پذیرش آن شانه خالی می‌کنند.

به گزارش نگاه نو، نشنال اینترست افزود: مقام های آمریکایی در فشار بر کشورهای خاورمیانه مدعی اند که روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری با شرکت های فناوری چین، روابط امنیتی کشورهای خاورمیانه با آمریکا را به خطر می اندازد.

این رسانه افزود: چالش اصلی آمریکا این است که کشورهای خاورمیانه نمی خواهند بین چین و آمریکا یکی را انتخاب کنند. آنها بر این باورند که می توانند در زمینه مسائل تجاری با چین رابطه داشته باشند و همزمان به روابط سنتی خود با آمریکا بر سر چالش های امنیت ملی ادامه دهند.

انور قرقاش مشاور ارشد دیپلماتیک امارات در این زمینه گفت: روابط اقتصادی می تواند موضوعی مجزا از نگرانی های امنیتی و سیاسی باشد.

اما از نظر واشنگتن، امنیت اقتصادی یک موضوع مرتبط با امنیت ملی است و نمی توان این دو را از هم مجزا کرد. در مذاکرات نوامبر (آبان/ آذر) گذشته منامه در بحرین، کولین کال معاون وزیر دفاع آمریکا به چین هشدار داد: روابط را فقط بر اساس منافع محدود، معاملاتی، تجاری و ژئوپلتیکی خود دنبال کنید، همین و بس.

نشنال اینترست نوشت: کشورهای خاورمیانه، چین را تهدید یا دستکم به شیوه ای که واشنگتن آن را به عنوان تهدید می بیند، قلمداد نمی کنند. چین، بزرگترین شریک تجاری آنها و ابرقدرتی است که در شورای امنیت سازمان ملل کرسی دارد. همچنین یک قدرت برتر از نظر فناوری است. بعد از سالها فشار دولت های جو بایدن و دونالد ترامپ و با توجه به این که ادله آمریکا برای قطع روابط آنها با چین کافی نیست، مقام های منطقه خاورمیانه به این خواسته واشنگتن بی توجه هستند.

نشنال اینترست در بخشی از گزارش خود آورده است: آمریکا نمی تواند کشورهای خاورمیانه را بر سر قطع روابط با چین تحت فشار قرار دهد. ادامه فشارها بر این کشورها برای تغییر مواضع و دیدگاه های آنها در قبال پکن بی فایده است و واشنگتن به راهبرد جدیدی نیاز دارد.

این رسانه خاطرنشان کرد که آمریکا شریک امنیتی کشورهای عربی و چین شریک اقتصادی آنها است و این ساختار تلاش واشنگتن و متحدانش برای ایفای نقش تجاری، سرمایه گذاری و مشارکت با کشورهای خاورمیانه را تضعیف می کند.

به عنوان مثال، چین شریک اصلی تجاری امارات است. هند و ژاپن در رتبه دوم و سوم و در آخر آمریکا قرار دارد. البته هند و ژاپن نیز مشکلاتی با چین دارند. چین همچنین بزرگترین مقصد صادرات عربستان را تشکیل می دهد.

نشنال اینترست نوشت: همکاری با متحدان، تنها راهی است که می تواند گزینه تجاری و سرمایه گذاری بهتری را نسبت به چین در اختیار کشورهای خاورمیانه قرار دهد.

به عبارت دیگر، رویکرد هوشمندانه تر برای آمریکا این است که روایت خود از رقابت راهبردی دوجانبه با چین را متوقف کرده و بسرعت ائتلاف هایی را مانند گروه موسوم به I2U2 تشکیل دهد که متشکل از امارات، هند، رژیم صهیونیستی و آمریکا است. این ائتلافات مسائل مرتبط با اقتصاد و توسعه که چین را به شریکی جذاب برای کشورهای خاورمیانه تبدیل کرده، رفع می کند.

این رسانه افزود: کانبرا می تواند به کاهش بیشتر پیشرفت چین در زمینه مواد معدنی حیاتی کمک کند. با توجه به رهبری شرکت های سامسونگ، تجهیزات نیم‌رساناهای اس کی هاینکس کره جنوبی و صنایع نیمه هادی تی‌اس‌ام سی تایوان باید یک توافق رسمی با سئول و تایپه به عنوان جایگزین های جهانی و غیر آمریکایی در زمینه نیمه رساناها وجود داشته باشد.

توکیو در حال حاضر در زمینه فناوری ۶G پیشرو است و می‌تواند برای همکاری مشترک در این زمینه به توافقات عربستان و آمریکا وارد شود و هند با توجه به رقیب چین از نظر جمعیت، می‌تواند حتی جایگزینی برای تولید و مصرف باشد.

نشنال اینترست نتیجه گرفت: همکاری با کشورهای متحد تنها راهی است که می تواند به جایگزنی چین در این بخش ها برای سرمایه گذاری و تجارت تبدیل شود و در عین حال نگرانی های آمریکا در حوزه امنیت ملی را برطرف کند. پیام واشنگتن در حال حاضر در خاورمیانه طنین انداز نیست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز