۱۶ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

ماموریت بالون چینی؛ هواشناسی یا جاسوسی

ماموریت بالون چینی؛ هواشناسی یا جاسوسی

درحالی که پکن پرواز بالون چینی بر فراز آسمان آمریکا را ماموریت هواشناسی اعلام کرده است، کارشناس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این اقدام را یک عملیات گسترده جمع آوری اطلاعات توصیف کرد و از برخورد نکردن با این تجهیزات پیش از ورود آن به حریم هوایی این کشور ابراز تعجب کرد.

به گزارش نگاه نو، دن هافمن، مقام ارشد پیشین سیا در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: ما که از چند ماه پیش می دانستیم این بالون چینی قرار است از آمریکا جاسوسی کند، چرا زمانی که وارد فضای کشور شد آن را نابود کردیم؟ بهتر بود که پیش از ورود به حریم هوایی آمریکا با آن بالون برخورد می شد. دولت بایدن چنین نکرده و در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

وی افزود: درست است که بالون را سرنگون کردیم ولی پس از آن انجام شده است که چین در یک عملیات گسترده، کلی اطلاعات از آمریکا جمع آوری کرد. این روز بدی برای ما بود.

مامور پیشین سیا ارسال بالون چینی بر فراز آمریکا را “بازی شطرنج” خواند که هدف آن آمادگی برای نبرد بعدی و محک زدن نحوه واکنش واشنگتن بوده است.

وی گفت: روزی را تصور کنید که نه تنها چین، بلکه تروریستها بتوانند سلاح های کشتار جمعی در بالون قرار داده و آن را بر فراز آمریکا به پرواز درآورده و به ما حمله کنند. هافمن گفت: مطمئنم که ایران نیز این اوضاع را به دقت زیر نظر داشته و توانمندی فراوانی دارد.

وی با ابراز اطمینان از اینکه آمریکا می تواند اطلاعات موجود در تجهیزات جاسوسی چین را پس از سرنگونی آن استخراج کند، گفت: کاش به جای سرنگون کردن این بالون، آن را از فضای آمریکا بیرون می کشیدند و پس از تصرف، از اطلاعات و تجهیزاتش استفاده می کردند.

پیشتر مایک ازل (Mike Ezell) عضو کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا به فاکس نیوز گفته بود که تصمیم دولت بایدن برای اجازه دادن به بالون برای عبور بی مزاحمت از فضای آمریکا به یک لطیفه شبیه است.

رسانه های آمریکایی ساعاتی پیش خبر دادند که یک فروند جنگنده اف-۲۲ نیروی هوایی آمریکا پس از خروج بالون از حریم هوایی آمریکا و پرواز آن بر فراز اقیانوس اطلس، به آن شلیک و سرنگونش کرد.

واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد برای جلوگیری از آسیب احتمالی بقایای این تجهیزات جاسوسی که چین آن را بالون هواشناسی خوانده، اجازه دهد تا بالون به مسیر خود ادامه داده و از حریم هوایی آمریکا خارج شود.

در پی این اقدام، وزارت امور خارجه چین مراتب شدید اعتراض و نارضایتی خود را به طرف آمریکایی اعلام کرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز