۱۶ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

جوزف بورل:

توافق هسته‌ای هنوز نمُرده است/ انتقاد تلویحی از آمریکا

توافق هسته‌ای هنوز نمُرده است/ انتقاد تلویحی از آمریکا

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد آمریکا بی هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد اما توافق هسته‌ای هنوز نمُرده است.

به گزارش نگاه نو، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ال پائیس اسپانیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق هسته‌ای با ایران آینده‌ای دارد؟ گفت: توافقی که قرار بود در ازای اجازه به مشارکت در تجارت بین‌المللی و به ویژه صادرات نفت، ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل نشود، عملا احیا شده بود. ترامپ (رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا) بدون هیچ هزینه‌ای آن را از بین برد.

بورل افزود: (توافق هسته‌ای) اگر چه به خوبی کار می‌کرد، اما آمریکا از آن خارج شد. پس از آن، توافق پایه عملا به پایان رسید. وی مدعی شد: سپس ایران وارد دوره‌ای از اقداماتی شد که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند.

این دیپلمات اروپایی در پاسخ به اینکه آیا توافق کاملا متوقف شده است؟ تصریح کرد: بله. اما نمُرده است؛ من سعی دارم آن را زنده نگه دارم، اما این را میدانم و هر روز با خود این موضوع را تکرار می‌کنم که اتفاقاتی که در ایران می‌افتد، کار را بسیار دشوارتر می کند.

بورل در مورد ارسال تسلیحات و کمک‌ها به اوکراین نیز اطمینان داد که کمک به کی‌یف تاریخ انقضا ندارد و اروپا علاقه‌مند است اطمینان حاصل کند که روسیه حاکمیت کشور همسایه خود را سلب نمی‌کند.

بورل در پاسخ به اینکه اگر جمهوری خواهان در انتخابات آتی آمریکا پیروز شوند، آیا حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین همچنان پایدار خواهد بود؟ گفت: اگر جنگ با دونالد ترامپ در کاخ سفید رخ می‌داد، موضع اروپا همچنان همین بود، زیرا کمک به اوکراین، کمک به کشوری است که شریک بزرگ ما در شرق است، ما با کمک به اوکراین، به امنیت خود کمک می‌کنیم. صرف نظر از نتیجه انتخابات آتی (ایالات متحده)، کمک اروپا به اوکراین چیزی نیست که ناشی از سیاست ایالات متحده باشد، بلکه یک سیاست مستقل اروپایی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد زمان رسیدن تانک‌ها به اوکراین خاطرنشان کرد: تانک‌ها به خدمه آموزش‌دیده نیاز دارند. آموزش این افراد حتی در چارچوب مأموریت نظامی اتحادیه اروپا در اردوگاه‌های آموزشی لهستان و سایرین در آلمان آغاز شده است. این مثل آموزش رانندگی ماشین نیست و نیاز به هفته‌ها آموزش بسیار تخصصی دارد.

خبرنگار ال پائیس با اشاره به موضع‌گیری رئیس‌جمهوری برزیل در قبال جنگ اوکراین و اظهارنظرهایی که از آفریقای جنوبی به گوش می‌رسد، گفت: آیا فکر می کنید اتحادیه اروپا در نبرد گفتمان در جنوب جهانی شکست خورده است؟ بورل در پاسخ تاکید کرد: در نبرد روایات، گفتمان، هر داستانی که گفته می‌شود اهمیت فزاینده‌ای دارد و روسیه و چین زمان، پول و انرژی زیادی را صرف این قضیه می‌کنند. در آمریکای لاتین سابقه مبارزه ضد امپریالیستی وجود دارد. در آفریقا، چه بخواهیم چه نخواهیم، تاریخ استعماری وجود دارد و روسیه – یا اتحاد جماهیر شوروی – به عنوان کشوری در نظر گرفته می‌شود، که به آن‌ها کمک کرده است به استقلال برسند یا با آپارتاید مبارزه کنند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز