۱۲ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

به قلم سردبیر؛

جنگ آینده، گفتمان کلاهک‌های هسته‌ای است!

جنگ آینده، گفتمان کلاهک‌های هسته‌ای است!

نوآم چامسکی اندیشمند و زبان شناس ۹۳ ساله آمریکایی در مصاحبه‌ای با سایت "نیو‌ استیتسمن" گفته است؛ به خطرناک‌ترین نقطه در تاریخ بشر نزدیک می‌شویم.

به گزارش نگاه، او هشدار داد به دلیل بحران‌های اقلیمی و احتمال وقوع جنگ هسته‌ای، بشریت به خطرناک‌ترین نقطه در تاریخ خود نزدیک می‌شود و وضعیت کنونی به گونه‌ای است که با چشم‌انداز فروپاشی زندگی منظم انسان در زمین مواجه هستیم.

نوآم چامسکی در ادامه به جنگ اوکراین و روسیه اشاره می‌کند و بطور مشخص به مصادیق هشدار خود نیز نیم نگاهی می‌اندازد.

اما هشدار نوآم چامسکی صرفا متوجه جنگ هسته‌ای قدرت‌های بزرگ است. در این میان و با کنار هم قرار دادن سایر قرائن و شواهد، آمریکا، روسیه و چین بعنوان قدرت‌هایی مطرح می‌شوند که استفاده از کلاهک‌های هسته ای را در آینده‌ای نه چندان دور مدنظر قرار داده اند.

بر اساس برخی گمانه‌ها، روسیه گزینه تهدید هسته‌ای علیه ناتو را روی میز قرار داده و آمریکا در سال ۲۰۲۵ بر سر تایوان با چین وارد جنگ خواهد شد.

اما نگرانی‌ها در رابطه با آینده جهان، محدود به هشدار نوآم چامسکی نیست و شوربختانه خطرناک‌ترین نقطه تاریک محدود به استفاده سه قدرت ذکر شده از کلاهک هسته‌ای نخواهد ماند بلکه سایر کشورها بطور نیابتی از این قدرت در جهت دفاع یا مقابله به مثل استفاده خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است از توان هسته‌ای خود برای ساخت بمب استفاده نخواهد کرد و این را بر اساس دستورات شرعی و اخلاقی مجاز نمی داند. در عین حال مقام معظم رهبری به صراحت فرموده اند: ما سلاح اتمی نداریم و نخواهیم ساخت اما در مقابل تهاجم دشمنان چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی؛‌ برای دفاع از خودمان در همان سطحی که دشمن حمله کند به آنها حمله خواهیم کرد.

این بدان معناست که اگر دشمن با خطای محاسباتی خود در آینده دور یا نزدیک از سلاح‌های هسته‌ای علیه ملت ایران استفاده کند، جمهوری اسلامی ایران، تدابیر و تدارک لازم را برای اقدام متقابل و بازدارنده، پیشاپیش اندیشیده است.

چنانچه قدرت‌ها بخواهند قواعد بازی را رعایت نکنند، کشورهای مستقل جهان نیز گزینه های خاصّ خود را روی میز قرار خواهند داد و نظم نوین جهانی را در اشکال مختلف شکل خواهند داد. نقطه خطرناک تاریخ برای قدرت‌های تمامیت خواه، آن روز است.

اقدام متقابل محدود به استفاده از توان متحدان نخواهد ماند و سایر گزینه با سرعتی شگفتی‌ساز عملیاتی خواهد شد و به واقع جنگ آینده، گفتمان قدرت و زبان آن، زبان کلاهک‌های هسته‌ای است.

دکتر محمدعلی صنوبری

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز