۹ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

باخت نتانیاهو در کرانه باختری/ غیرمنتظره ها همچنان در راه است

باخت نتانیاهو در کرانه باختری/ غیرمنتظره ها همچنان در راه است

وقتی بنیامین نتانیاهو در میان انبوهی از ماموران امنیتی و شاباک در محل عملیات شنبه شب حضور پیدا کرد، چندان آشفته و نگران بنظر می رسید که می توان گفت استثنایی ترین قاب از تصویر نخست وزیر درمانده اسرائیل بود.

به گزارش نگاه نو، نتانیاهو گمان می کرد که حمله به اردوگاه جنین، ساختار سیاسی اسرائیل را بازیابی می کند و پایداری روانی اسرائیل تثبیت می شود، آن هم برای جامعه ای که در نتیجه شکست های گذشته تمامی انگیزه و اعتماد به نفس خود را از دست داده است.

اهمیت این موضوع به این نقطه بازمی گردد که جامعه صهیونیستی بر خلاف تمامی ملت ها، عناصر قدرت خود را تنها از تجهیرات نظامی می گیرد و از مولفه های اقتدار ملی، تاریخ، فرهنگ و اشتراکات یک جامعه منسجم برخوردار نیست.

بنابراین کوچکترین حادثه امنیتی می تواند اعتماد به نفس و انگیزه ادامه زندگی را از آنها بگیرد و از همین جاست که شعار انتخاباتی تمامی سیاستمداران اسرائیلی، تشدید خشونت برای تامین امنیت جامعه صهیونیستی و شهرک نشینان است.

انتخاب دوباره نتانیاهو بیش از آنکه به معنای پیروزی وی تفسیر شود، ناشی از سرخوردگی جامعه ای است که در میان ساختار غیر متکثر و متلاطم سیاسی ناگزیر به انتخاب مهره ای می شود که پیشتر آن را تجربه کرده است.

تصمیمات کابینه اسرائیل بعد از این عملیات بیش از آنکه برای بازدارندگی اتخاذ شده باشد، بیشتر ناشی از نگرانی و هراس است. تا آنجایی که اجازه حمل سلاح داده می شود.

اکنون اسرائیلی که قرار بود با دیوار حائل و بلوک های سیمانی در کنار سامانه های گنبد آهنین، امنیت جامعه شهرک نشین را تامین کند در عمق جغرافیایی خود درگیر است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز