۸ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

ولادیمیر پوتین:

تضمین رشد شتابان تجارت با آمریکای لاتین را خواستار شد

تضمین رشد شتابان تجارت با آمریکای لاتین را خواستار شد

رئیس‌جمهوری روسیه به دولت دستور داد تا رشد سریع تجارت با کشورهای آمریکای لاتین را تا سال ۲۰۲۳ تضمین کند و این در حالیست که کشورهای آمریکای لاتین با وجود جنگ اوکراین، روابط خود را با مسکو حفظ کرده‌اند.

به گزارش نگاه نو به نقل از اسپوتنیک موندو، دفتر مطبوعاتی کرملین گزارش داد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه تضمین رشد شتابان تجارت با آمریکای لاتین را خواستار است؛ در این گزارش بر توجه ویژه به دستیابی به اهداف مدنظر تا سال ۲۰۲۳، شامل رشد سریع‌تر تجارت خارجی با کشورهای عضو «اتحادیه کشورهای مستقل» (CIS) و سایر کشورهای دوست از جمله کشورهای آمریکای لاتین با در نظر گرفتن تسویه حساب‌ها و پرداخت‌ها به ارزهای ملی روسیه و کشورهای دوست، تاکید شده است.

تعامل بیشتر اقتصادی خارجی با شرکای آینده‌دار کشورهای دوست و توسعه زیرساخت های لازم برای همکاری‌ها از جمله در حوزه حمل‌ و نقل از جمله جزئیات دستورهای پوتین است.

تحریم‌هایی که به موجب جنگ اوکراین، در یکسال گذشته توسط آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) علیه روسیه اعمال شد، نه تنها آمریکای لاتین را از مسکو دور نکرد بلکه شماری از کشورها روابط دوجانبه خود را تقویت کردند.

کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و بولیوی از جمله کشورهای این منطقه هستند که روابط خود را با روسیه و چین افزایش داده‌اند.

کاراکاس و مسکو به تازگی (۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر)، ۱۱ توافقنامه جدید را در چارچوب شانزدهمین نشست کمیسیون عالی بین دولتی امضا کردند.

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا نیز در پایان نوامبر با سفر به مسکو با پوتین دیدار کرد و دو کشور برای تقویت همکاری‌ها ابراز امیدواری کردند.

روسیه در حالی آمریکای لاتین را کشورهای دوست می‌داند که اکثر کشورهای منطقه با توجه به سرنوشت مبهم و نامشخص جنگ اوکراین از هر گونه جانبداری امتناع می‌کنند. لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل به تازگی پیشنهاد فروش مهمات تانک به آلمان برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرد. لولا که منتقد سرسخت سیاست غرب در قبال اوکراین است، تلاش کرده در جنگ اوکراین بی‌طرف بماند.

نکته حائز اهمیت اینکه اگر چه آمریکای لاتین در فاصله جغرافیایی دوری از اوکراین قرار دارد اما جنگ میان روسیه و اوکراین، به خودی خود، پیامدهای پیچیده‌ای برای این منطقه به همراه داشته است. جنگ اوکراین و بحران سه‌بعدی ناشی از آن در بخش‌های مواد غذایی، انرژی و مالی، تاثیر جدی بر آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به عنوان منطقه‌ای که پیش از این به شدت تحت تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفته است، خواهد داشت.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز