۶ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

حسام الربیعی مدیر موسسه تحقیقاتی نبراس؛

تصمیم تاریخی عراق درباره لغو تحویل دارایی به اقلیم کردستان/ چرا مسعود بارزانی عصبانی است؟

تصمیم تاریخی عراق درباره لغو تحویل دارایی به اقلیم کردستان/ چرا مسعود بارزانی عصبانی است؟

دادگاه فدرال عراق تصمیمی اتخاذ کرد که بسیاری از محافل سیاسی عراق با رویکردها و سلیقه های سیاسی مختلف آن را تصمیم تاریخی دانستند و نشانه استقلال قوه قضاییه عراق توصیف کردند.

به گزارش نگاه نو، دادگاه فدرال عراق با این تصمیم، استقلال خود را بدون تاثیر پذیری از جریان ها و احزاب سیاسی ثابت کرد. تصمیمی که با عصبانیت مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان مواجه شد که این دادگاه را به دادگاه زمان صدام تشبیه نمود.

محافل سیاسی و رسانه‌ای عراق معتقدند که این تصمیم به نفع ملت عراق و ملت کرد است چرا که اموال و دارایی هایی که دولت مرکزی بغداد به اقلیم کردستان تحویل میدهد به طور عادلانه در میان مردم کرد توزیع نمی شود و سهم عمده آن نصیب جریان ها و احزاب سیاسی می گردد.

مصداق بارز این موضوع، تاخیر اقلیم کردستان در پرداخت حقوق کارکنان این منطقه است. اگرچه اقلیم کردستان در یک فرایند غیرقانونی نفت عراق را به فروش می‌رساند و درآمد حاصل از آن را در اختیار جریان های خاصی قرار می دهد.

حسام الربیعی مدیر موسسه تحقیقاتی نبراس و کارشناس عراقی درباره این موضوع با اشاره به اینکه سلسله انتقادات از دادگاه فدرال عراقی توسط برخی از جریان های سیاسی همچنان ادامه دارد گفت که تصمیمات دادگاه خوشایند احزاب سیاسی حزب دموکرات کردستان نیست.

وی ادامه داد که دو حزب دموکرات کردستان با شدیدترین لهجه به دادگاه فدرال حمله ور شدند.

تصمیم دادگاه فدرال عراق درباره ملت کرد که از طرف سیاستمداران آن مورد بهره برداری قرار می گیرند یک تصمیم منصفانه است.

اقلیم کردستان همواره از تقسیم منابع و درآمدهای حاصل از فروش نفت به طور منصفانه میان ملت کرد خودداری کرده است.

بارزانی که پیشتر از دادگاه فدرال به دلیل تایید انتخابات سابق قدردانی کرده بود امروز از آن انتقاد می کند و آن را متهم کرده است. با این حال وحدت و همگرایی عراق بسیار مهم است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز