۵ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل اختصاصی؛

آمریکا، افغانستان و انتقام شکست

آمریکا، افغانستان و انتقام شکست

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به تازگی در  مصاحبه ای با تلویزیون روسیه ۲۴، نکات مهمی را درباره سیاست جدید افغانستان بیان کرده است.

به گزارش نگاه نو، وی می گوید:

۱) مسکو اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد آنگلوساکسون ها با مخالفان مسلح طالبان در ارتباط هستند.

۲) آنگلوساکسون ها در صدد هستند تا انتقام شکست خود در افغانستان را بگیرند.

۳) آنگلوساکسون ها به طور مخفیانه از داعش حمایت می‌کنند که هدف این گروه نه تنها به چالش کشیدن ثبات آسیای مرکزی و همسایگان افغانستان، بلکه ایجاد اختلال در امنیت روسیه نیز است.

آنگلوساکسون ها به مجموعه ای از کشورهای انگلیسی زبان شامل آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا بیان می شود و در برخی تفاسیر فرانسه هم شامل این تعریف می شود.

این که کابلوف به تنهایی از یک کشور مانند آمریکا نام نبرده، به این مفهوم است که این کشورها در ۳ موضوع ذکر شده یعنی حمایت از مخالفان مسلح، انتقام شکست در افغانستان و حمایت از داعش به طور مشترک کار می کنند.

کابلوف برخلاف سابق، اظهار نظر کارشناسی یا تحلیل ارائه نکرده است، بلکه صحبت از داشتن «اطلاعات» در این زمینه می کند. نکته جدید دیگر در اظهارات کابلوف، ارتباط آنگلوساکسون ها با مخالفان مسلح طالبان است.

هر چند که در راس مخالفان مسلح طالبان، جبهه مقاومت ملی قرار دارد و شاید این ارتباط در ابهام باشد اما ظن تماس و حمایت از دیگر جبهه ها به خصوص جبهه آزادی با احتمال بالا وجود دارد.

بنابراین با توجه به اظهارات کابلوف، طالبان باید بدان  که اعتماد به آمریکا نادرست است و ممکن است سرنوشتی مانند حکومت غنی نصیب آنها شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز