۴ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

امروز منتشر شد ؛

سرمقاله روزنامه سوری الوطن بقلم‌ بثینه شعبان درباره نشست زنان تاثیرگذار 

سرمقاله روزنامه سوری الوطن بقلم‌  بثینه شعبان درباره نشست  زنان تاثیرگذار 

بثینه شعبان مشاور ارشد رئیس‌جمهور سوری که در نشست زنان تاثیر گذار در تهران شرکت کرده بود در سرمقاله ای که امروز در روزنامه سوری الوطن منتشر شد به ابعاد مهم این نشست پرداخت.

بخش های مهمی از این سرمقاله که توسط نگاه نو ترجمه شده است به شرح زیر است:

_ تفاوت مفاهیم و رویکردها بین کشورها و مردم چقدر چشمگیر است و درک فرهنگ، تاریخ و تمدن هر قوم چقدر ضروری است. در رگ‌های فرزندانش نفوذ می‌کند، تپش‌های قلبشان را تغذیه می‌کند و  پایه‌های فکر و اندیشه‌هایشان را می‌رساند، مثل نسیم ملایمی در یک غروب زیبای بهاری دمشقی که به آرامی و مهربانی صورتت را بدون اینکه ببینی، لمس می‌کند تا به تو بگوید که من اینجا هستم و شادی شما هدف من است.

_ در همایش زنان تأثیرگذار که به سخنان خانم جمیله سادات علم الهدی، همسر رئیس جمهور ایران گوش می دادم و به عنوان نماینده خانم اسماء الاسد حضور داشتم، غرق این همه احساسات شدم. ، نه به این دلیل که خانم علم الهدی سخنان وزینی ایراد کرده یا  به منابع کمیاب استناد کرد ، یا در گفته های خود از مشهورترین متفکران و نویسندگان نقل کرد، بلکه به این دلیل که خیلی ساده، عبارات آن بافته شده بود مانند ایرانیان که فرش های خود را با دقت و زیبایی و روان می بافند بدون اینکه ادعا و تلاشی برای نشان دادن زیبایی داشته باشند، زیرا زیبایی و حقیقت نیازی به تلاش برای نشان دادن آن ندارند، بلکه مانند خورشید خود به خود تابش می کنند و بدون اجازه به ذهن و قلب وارد می شوند.

اولین چیزی که خانم علم الهدی با آن شروع کرد این بود که ما در این سالن به فرهنگ های مختلف تعلق داریم و طبیعی است که در بینش ها، ایده ها و مفاهیم با هم تفاوت هایی داریم، اما ما اینجا هستیم تا بر روی مشترکات تمرکز کنیم و تفاوت ها را درک کنیم و حتی از یکدیگر بیاموزیم.

این جمله چقدر ساده و درست است، اما چقدر مهم و ضروری است و شاید امروزه در نتیجه تلاش لیبرالیسم مدرن، وارث و همدست هژمونی و نژادپرستی غرب، برای همه ما اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است.

فرهنگ غرب از زمان انقلاب صنعتی و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، برای ساختن یک سیستم رسانه ای عظیم کار کرده است که هدف آن استعمار ذهن ها در هر کجا که مجبور به پایان دادن به استعمار زمین هستند، بوده است و جهان امروز هنوز بهای سنگینی را  برای کنترل این سیستم می پردازد و تا به امروز راهی برای رهایی کامل از آن پیدا نکرده است.

بنابراین هر روزنه ای که بتوان در این دیوار سیاه و تاریک ایجاد کرد ما را شادمان می کند و روزنه ای از امید را به روی آن پیروزی نهایی می گشاید.

ما فقط باید تلاش ها را تشدید کنیم، سرعت را تسریع کنیم و اتحادها، تفاهم ها و همکاری های صمیمانه را تقویت کنیم تا مسیری را که بر همه ما تحمیل شده است و بهای سنگینی برای آن می پردازیم، تغییر دهیم.

ما نتوانسته ایم مفاهیم و فرهنگی را پایه گذاری کنیم که فرهنگ غرب را در جایگاه واقعی خود قرار دهد که تعصب علیه تمام بشریت است و تلاش برای سوق دادن آن به تاریکی برای تضمین تداوم غارتگری های آن است.

من زنان شرکت کننده در این کنفرانس را از چین، روسیه، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین مشاهده می کنم و با مدل های لباس از رنگ ها، شکل ها و منابع فرهنگی مختلف، بینایی خود را غنی می کنم و می گویم این تفاوت چقدر زیباست. چقدر برای همه غنی است و من مثل همیشه به یاد می آورم که خداوند متعال فرمود: «از نشانه های او اختلاف زبان ها و رنگ های شماست.» یعنی هر که برای رفع اختلاف و ایجاد الگوی زندگی تلاش کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز