۱ بهمن ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

نزدیکی اردوغان به سوریه؛ انتخاب واقعی یا حربه انتخاباتی؟

نزدیکی اردوغان به سوریه؛ انتخاب واقعی یا حربه انتخاباتی؟

پایگاه خبری «المانتیور» در گزارشی راه نزدیکی روابط ترکیه به سوریه را پُر دست انداز دانست و نوشت: مواضع ترکیه در قبال تحولات سوریه نقض کننده خواسته های اصلی سوریه است، به اعتمادسازی زیان می رساند و ممکن است فقط مصرف انتخاباتی برای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور داشته باشد.

به گزارش نگاه نو به نقل از المانیتور، نزدیک شدن دولت ترکیه به سوریه از یک «راه پر دست انداز» می گذرد و مواضع ترکیه از جمله خودداری از خروج (نظامی) از سوریه، اصرار بر ایجاد به اصطلاح «منطقه امن» در شمال سوریه و اصرار آنکارا بر اینکه متحدان ترکیه از جمله جریانی که «اپوزیسیون سوریه» خوانده می شود، باید بخشی از فرایند انتقال سیاسی باشند، مغایر با خواسته های اصلی سوریه و اصل اعتمادسازی است.

به گفته دولت سوریه، ترکیه از شماری از گروههای تروریستی در شمال سوریه بویژه جبهه تروریستی النصره و گروهی از مخالفان نظام سوریه حمایت و پشتیبانی می کند و ارتش ترکیه نیز مناطق شمالی سوریه را تحت اشغال خود دارد.

پایگاه خبری المانیتور نوشت: کمتر کسی می‌تواند با قاطعیت بگوید که آیا رییس جمهوری ترکیه، عادی‌سازی روابط با دمشق را به عنوان یک انتخاب قطعی درنظر گرفته یا این که صرفا مصرف انتخاباتی برای وی دارد.

المانیتور ادامه داد: اگر هدف اردوغان از اعلام نزدیکی روابط به سوریه، پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه باشد، وی می تواند به چند کار ولو به شکل نمایشی اکتفا کند. از جمله این موارد می توان به باز کردن گذرگاه «یایلاداغی» مقابل گذرگاه «کسب» سوریه، سازماندهی بازگشت آوارگان و خروج بخشی از نیروهای ترکیه از خاک سوریه اشاره کرد.

همچنین آغاز گفت وگوها برای به روز رسانی توافقنامه آدانا در سال ۱۹۹۸، همکاری امنیتی با سوریه و ارائه آن به عنوان گامی در جهت مشارکت با دمشق برای تحقق منطقه امن عاری از شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) می تواند بخشی دیگری از اقدامات اردوغان باشد.

این پایگاه خبری افزود: ابعاد انگیزه اردوغان هنوز ناشناخته و این سوال مطرح است که آیا او واقعا به دنبال چه هدفی است، در حالی که هم اکنون با رقابت دشواری برای انتخاب مجدد خود در ژوئن آینده و همچنین آشفتگی اقتصادی و نارضایتی فزاینده پناهندگان سوری مواجه است و این که آیا در چنین شرایطی قادر به تحقق شرایط دمشق خواهد بود.

در همین حال «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه در دیدار با «الکساندر لاورنیف» نماینده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و هیات همراه تاکید کرده بود که دیدار با طرف ترکیه برای اینکه مفید باشد باید بر اساس هماهنگی و برنامه ریزی قبلی بین دمشق و مسکو باشد تا بتواند اهداف و نتایج ملموسی که سوریه انتظار دارد را تحقق بخشد، این نتایج باید بر اصولی مانند پایان دادن به اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم از سوی ترکیه نیز استوار باشد.

اسد در دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه نیز، بار دیگر بر موضع دمشق در مورد گفت وگو با ترکیه تاکید کرد.

بر اساس بیانیه رسمی ریاست جمهوری سوریه، دمشق همواره تمام مواضع خود را بر اساس منافع مردم سوریه اتخاذ می کند و هدفش از این گفت وگوها جز پایان دادن به اشغالگری (ترکیه) و توقف حمایت (آنکارا) از سازمان های تروریستی نیست.

«فیصل المقداد» وزیر خارجه و اتباع خارجی سوریه نیز در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان در توضیحاتی مشابه گفت: دیدار روسای جمهوری سوریه و ترکیه منوط به رفع عللی است که منجر به این وضعیت شده و اختلافات را جایگزین توافق فی ما بین کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز