۲۷ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

نویسنده آمریکایی افشاگری کرد؛

سفر مخفیانه رئیس سیا به اوکراین قبل از آغاز جنگ

سفر مخفیانه رئیس سیا به اوکراین قبل از آغاز جنگ

بیزینس اینسایدر گزارش داد: رییس سازمان سیا سال گذشته در سفری مخفیانه به کی‌یف پیش از آغاز جنگ اوکراین به ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری این کشور نسبت به نقشه مسکو برای ترور وی و حمله قریب الوقوع هشدار داده بود.

به گزارش نگاه نو به نقل از تارنمای خبری بیزینس اینسایدر، کریس ویپل (CHRIS WHIPPLE) نویسنده آمریکایی در کتاب جنجالی «نبرد زندگی او» (The Fight of His Life) که به مسائل پشت پرده کاخ سفید در دولت جو بایدن پرداخته، نوشته است: در آن زمان (ژانویه ۲۰۲۲/ یک ماه پیش از آغاز درگیری‌ها میان مسکو و کی‌یف)، زلنسکی، موضوع حمله روسیه به اوکراین را رد کرده و معتقد بود که هشدارهای عمومی آمریکا باعث ایجاد “هراس” می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: اینکه واشنگتن، اطلاعاتی این چنین را به طور علنی برملا کند، اقدامی غیر معمول است و نشان می‌دهد آمریکا نسبت به ارزیابی‌ها از مقاصد روسیه اطمینان داشته است.

با این حال تنها چند هفته پیش از آغاز درگیری‌ها،‌ رییس‌جمهوری اوکراین با بیان اینکه کی‌یف به تهدید از سمت مسکو عادت دارد، این هشدارها را مغایر با رشد اقتصادی اوکراین دانسته بود.

بیزینس اینسایدر به نقل از نویسنده کتاب «نبرد زندگی او» که قرار است از امروز ۱۷ ژانویه در دسترس عموم قرار گیرد، نوشت: بایدن به ویلیام (بیل) برنز رییس سیا (سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا) گفته بود تا جزئیات دقیق نقشه روسیه را با زلنسکی در میان بگذارد.

در این کتاب آمده است: جزئیاتی که برنز در اختیار زلنسکی قرار داد به قدری دقیق بود که می‌توانست به نیروهای امنیتی وی در خنثی ‌سازی دو برنامه ترور کمک کند. همچنین رییس سیا به خواست بایدن جزئیاتی از طرح اولیه روسیه برای حمله اوکراین را به رییس‌جمهوری این کشور ارائه کرده بود.

ویپل می‌گوید این اطلاعات موجب حیرت زلنسکی شد؛ اما در ادامه با اشاره به گفت‌وگویی که با برنز داشته در این کتاب سعی در توصیف خطری دارد که رییس‌جمهوری اوکراین با نادیده‌ گرفتن‌ هشدارهای آمریکا پذیرفته است.

وی در این کتاب توضیح می‌دهد که نقشه روسیه با حمله به فرودگاه آنتونوف در شمال کی‌یف آغاز می‌شود و سپس از فرودگاه به عنوان پایگاهی برای حمله به کی‌یف استفاده می‌کند.

آمریکا از زمان آغاز جنگ در اوکراین که نزدیک به یک سال از آن می‌گذرد، یک شریک مهم برای اوکراین بوده است.

کی‌یف از فوریه گذشته تاکنون، میلیاردها دلار کمک‌های امنیتی و نظامی از واشنگتن و متحدانش در اروپا و جهان دریافت کرده است.

ویپل در کتاب «نبرد زندگی او» (The Fight of His Life) به مسائل پشت پرده کاخ سفید در ۲ سال نخست دولت بایدن پرداخته و دوران چالش برانگیز ریاست جمهوری جو بایدن را به دو دوره سال نخست و سال دوم تقسیم کرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز