۲۶ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

بحران اصلاحات بازنشستگی؛ خیابان‌های فرانسه در انتظار تظاهرات میلیونی

بحران اصلاحات بازنشستگی؛ خیابان‌های فرانسه در انتظار تظاهرات میلیونی

جنجال اخیر اصلاحات بازنشستگی دولت امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که با مخالفت گسترده شهروندان و طیف گسترده‌ای از سیاستمداران این کشور همراه شد، اکنون به دعوت رهبران سیاسی فرانسه برای برگزاری تظاهرات میلیونی در تاریخ ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) رسیده است.

به گزارش نگاه نو، از تارنمای هفته‌نامه لو ژورنال دو دیمانش (Le Journal du Dimanche)، فابین روسل (Fabien Roussel) دبیر ملی حزب کمونیست از یک میلیون فرانسوی خواست که در تاریخ ۱۹ ژانویه در اعتراض به اصلاحات قانون مربوط به بازنشستگی به خیابان‌ها بیاییند.

این تاریخ پیشتر به عنوان نخستین تاریخ بسیج اتحادیه‌ها و احزاب سیاسی برای اعتراض به قانون جدید دولت مکرون معرفی شده بود.

دبیر ملی حزب کمونیست همچنین خواستار برگزاری همه‌پرسی در زمینه اصلاحات قانون بازنشستگی در فرانسه شد؛ موضوعی که ماکرون نسبت به آن موضع بسیار انعطاف‌ناپذیری اتخاذ کرد و امکان تغییر در سیاست خود را کاملا منتفی دانست.

روسل تاکید کرده است: “همه اقشار از کارکنان بخش‌های عمومی، خصوصی، جوان‌ها، بازنشستگان و همه ما باید به صورت گسترده در روز ۱۹ ژانویه به خیابان‌ها بیاییم؛ بیایید یک میلیون نفر شویم تا به خیابان برسیم.”

دبیر ملی حزب کمونیست بار دیگر پیشنهاد داده است که اصلاحات قانون بازنشستگی به جای رای‌گیری در پارلمان فرانسه، به همه‌پرسی عمومی گذاشته شود.

وی اضافه کرد: “ما خواهان یک بحث واقعی در مورد اصلاحات پیش رونده بازنشستگی هستیم. مردم باید مشارکت کامل داشته باشند.”

روسل تاکید کرد: “ماکرون در هفته‌های اخیر یک مشاوره ساختگی [با احزاب و اتحادیه‌های کارگری] ترتیب داد و تغییرات ایجاد شده در پروژه اولیه این قانون از بی‌رحمی آن برای میلیون‌ها کارمند کم نمی‌کند. این مکرون است که سلاح‌ها را انتخاب می‌کند.”

کلمانتین اوتَن (Clémentine Autain) نماینده حزب فرانسه تسلم‌ناپذیر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با تاکید بر لزوم حضور پرقدرت در تظاهرات ۱۹ ژانویه، تحقق این امر را به منزله توازن قوا و افزایش قدرت ارزیابی کرد.

فیلیپ مارتینز (Philippe Martinez) دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار فرانسه (CGT: نخستین از پنج کنفدراسیون اصلی اتحادیه‌های کارگری فرانسه که از نظر آرا بزرگترین و از نظر تعداد اعضا دومین است) نیز اظهار امیدواری کرد که میلیون‌ها فرانسوی در ۱۹ ژانویه در تظاهرات شرکت کنند.

دولت ماکرون بعد از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته به وقت پاریس لایحه جنجالی اصلاحات بازنشستگی را ارایه کرد؛ طرحی که به اعتقاد تحلیلگران فیوز اعتراض‌ها را در این کشور اروپایی روشن می‌کند و موجب انفجار نارضایتی‌ها خواهد شد.

دولت فرانسه در طرح جدید اصلاحات بازنشستگی موضوع افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سالگی را مطرح کرده است.

اتحادیه‌های اصلی فرانسه به اتفاق آرا مخالف این اصلاحات هستند و پنجشنبه را به عنوان نخستین روز اعتصاب و تظاهرات علیه این اصلاحات اعلام کردند.

بر اساس نتایج نظرسنجی که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، از هر ۱۰ فرانسوی حدود ۶ نفر با اصلاحات بازنشستگی اعلام شده توسط دولت ماکرون مخالف هستند.

نتایج تحقیقات موسسه مشاوره، نظرسنجی و برنامه‌ریزی راهبردی اِلَب (Elabe) همچنین نشان می‌دهد که ۴۶ درصد فرانسوی‌ها اعلام آمادگی کردند که در هفته‌های آینده علیه این اصلاحات بسیج شوند که ۵۷ درصد از این افراد را چهره‌هایی با میانگین سنی ۵۰ تا ۶۴ سال تشکیل می‌دهند.

همچنین ۷۰ درصد از حامیان ژان لوک ملانشون رهبر ائتلاف مخالف رئیس جمهوری فرانسه موسوم به نوپس نیز اعلام کردند که قصد انجام این کار را دارند.

در این بین ۲ نفر از هر سه فرانسوی (۶۸ درصد) احساس می‌کنند که دولت به اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های سیاسی گوش نداده و با آنها مشورت نکرده است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز