۲۷ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

گفتگو با تحليلگر مشهور تركيه؛

چرا ترکیه برای نزدیکی به دمشق صداقت ندارد/۵ انگیزه مهم اردوغان برای آشتی با سوریه

چرا ترکیه برای نزدیکی به دمشق صداقت ندارد/۵ انگیزه مهم اردوغان برای آشتی با سوریه

از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، سیاست خارجی آنکارا در برابر تحولات منطقه ای، همواره براساس منافع حزبی و مصرف داخلی اتخاذ می شود. ساختار سیاسی ترکیه در اتخاذ مواضع چرخشی بی مانند است.

به گزارش نگاه نو، آنکارا بدون یک راهبرد اصولی در سیاست خارجی، همواره دچار تغییر و چرخش می شود. کمتر زمانی بوده است که ترکیه یک سیاست ثابت و‌ راهبردی را در دستور کار خود قرار دهد. واقعیت این است که اردوغان همواره تلاش کرده است از پرونده های منطقه ای و ورود به آن برای امتیازگیری سیاسی بهره برداری کند.

در آغاز بحران سوریه با همین رویکرد ترجیح منافع حزبی بر اولویت های ملی و منطقه ای وارد این بحران شد و یک طرف معادله بحران نیز قرار گرفت. تا آنجا که امروز بخش مهمی از بن بست راهکار مسالمت آمیز حل بحران در سوریه محصول دخالت ترکیه و حمایت آن از گروههای تروریستی در ادلب است.

حسنی المحلی در گفتگوی اختصاصی با نگاه نو در این باره گفت:  من معتقدم نزدیکی ترکیه به سوریه بیشتر یک تاکتیک است. از طرفی باید این نکته را هم بگویم که ترکیه دشوار است شرایط دمشق را بپذیرد و این همان نکته ای است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه تهران مطرح کرد و گفت: تا آنکارا شروط دمشق را نپذیرد نمی توان از گفتگو و آشتی با آن سخن گفت.

وی ادامه داد: ترکیه نمی تواند و نمی خواهد که شروط دمشق را بپذیرد بویژه اینکه عقب نشینی ترکیه از خاک سوریه و پایان حمایت از گروههای تروریستی مستقر در ادلب و نیز قطع کمک به آنچه ارتش آزاد نامیده می شود، از شروط اصلی دمشق برای آشتی با سوریه است. حسنی محلی گفت که ارتش آزاد سوریه مستقیما از سوی ستاد ارتش ترکیه حمایت مالی و فرماندهی می شود.

وی با اشاره به اینکه رفتار ترکیه یک رویکرد تاکتیکی است ادامه داد: دومین دلیل این است که موضوع آوارگان سوری در انتخابات آینده ترکیه برای اردوغان بسیار مهم است و یک عکس وی با بشار اسد می تواند سبد آرای او را افزایش دهد چرا که حل بحران با سوریه و نیز آوارگان که بخش مهمی از چالش امروزی داخل ترکیه است می تواند به محبوبیت اردوغان منجر شود.

این تحلیلگر ارشد منطقه و ترکیه افزود: اردوغان از طرفی می خواهد به سعودی ها و اماراتی ها این پیام را ارسال کند که آماده آشتی با دمشق است و اینگونه ادامه کمک های مالی این دو کشور به ترکیه را تضمین کند با توجه به اینکه تا کنون ۵ میلیارد دلار کمک دریافت کرده است.

این کارشناس سوری تبار مقیم ترکیه گفت: انگیزه دیگر اردوغان، نزدیکی به روسیه و شخص پوتین است چرا که آنکارا تا کنون کمک های زیادی از روسیه به میزان ۲۰ میلیارد دلار دریافت کرده است و از طرفی به او قول داده شده است که بدهی های ترکیه به روسیه به تعویق بیفتد.

حسنی محلی با اشاره به استفاده اردوغان از برگه کردها در سوریه و عراق گفت که آنکارا زیاد مایل به حضور تاثیرگذار منطقه ای ایران و بویژه نزدیکی به کردها نیست.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز