۲۵ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

تهران- دمشق- بیروت در مسیر تقویت جبهه مقاومت و دوستی های پایدار

تهران- دمشق- بیروت در مسیر تقویت جبهه مقاومت و دوستی های پایدار

سفر سه روزه دکتر "حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات عالی همراه از جمله "ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت خارجه به بیروت و دمشق نشان داد که اراده سه کشور ایران، سوریه و لبنان برای تقویت جبهه مقاومت ضدصهیونیستی هر روز بیشتر می شود و تهران یار دوستان خود در روزهای سخت است.

به گزارش نگاه نو، امیرعبداللهیان دیروز (شنبه) در حالی وارد دمشق (پایتخت سوریه) شد که پیش از آن با سفر دو روزه به لبنان با سید “حسن نصرالله” دبیرکل حزب الله، “نبیه بری” رییس مجلس و “نجیب میقانی” نخست وزیر موقت لبنان و همچنین “عبدالله بو حبیب” همتای لبنانی خود دیدار و در خصوص مسایل مورد علاقه گفت وگو کرده بود.

یکی از دیدارهای مهم وزیر خارجه ایران در این سفر سه روزه دیدار وی با سید حسن نصرالله بود؛ دیداری که در آن از استحکام و قوت حداکثری مقاومت در فلسطین و نیز انسجام و هماهنگی محور مقاومت در منطقه در مقابله با هرگونه شرارت احتمالی و تهدیدات ناشی از تحولات جدید سیاسی و امنیتی در سرزمین های اشغالی فلسطین، تحولات سوریه و آخرین وضعیت روند مبارزه با تروریسم در برخی مناطق آلوده در این کشور، سخن گفته شد.

در این دیدار، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان آخرین تحولات مرتبط با روند سیاسی لبنان و موضوع انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور قرار گرفت و امیرعبداللهیان بر اهمیت تلاش همه طرف های لبنانی بمنظور تکمیل روند سیاسی در این کشور تاکید کرد و تسریع در روند انتخاب رئیس جمهور مبتنی بر توافق سیاسی همه طرف های لبنانی خارج از هرگونه مداخله و فشار خارجی را به نفع مردم لبنان و نیز منطقه دانست.

در این نشست وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل حزب الله را در جریان تحولات اخیر ایران و روند شکل گیری اغتشاشات اخیر و نقش برخی طرف های مشخص خارجی در دامن زدن به این اغتشاشات و شکست قطعی آن، آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای، روند گفت وگوی ایران و عربستان و همچنین تحولات یمن قرار داد.

وی در این دیدار و دیگر دیدارهایش با مقامات لبنانی بر ادامه حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مردم، دولت، ارتش و مقاومت لبنان تاکید کرد.

دیدار با رییس جمهور سوریه

اولین دیدار وزیر خارجه ایران پس از حضور در دمشق و استقبال رسمی همتای سوری او، دیدار با دکتر “بشار اسد” رییس جمهور سوریه بود، دیداری که در آن امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بشار اسد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران امنیت و پیشرفت سوریه را امنیت و پیشرفت خود می‌داند و به پشتیبانی قوی از سوریه ادامه خواهد داد.
امیرعبداللهیان با اشاره به مشورت‌ها و همکاری های خوب و نزدیک بین مسؤولان دو کشور بویژه در سطح وزارت امور خارجه، این سفر را در راستای استمرار و تکمیل مشورت‌ها و تبادل نظرهای دو کشور در موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با ابراز خرسندی از روند گسترش روابط خارجی سوریه، این تحول را نشان دهنده اهمیت و جایگاه مهم سوریه در منطقه برشمرد و تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره بر راهکار سیاسی به جای راهکار جنگ تاکید دارد، فلذا از تحولات مثبت در روابط سیاسی سوریه با دیگر کشورها استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به اعتماد جمهوری اسلامی ایران به درایت و تدبیر رئیس جمهور و دولت سوریه، از روند توسعه مناسبات دوجانبه ایران و سوریه ابراز خرسندی کرده و بر لزوم تقویت بیش از پیش این روابط در تمام زمینه‌های مورد علاقه تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در عین حال با اشاره به دعوت رئیس جمهور سوریه و برنامه ریزی مشترک دو کشور برای سفر رئیس جمهور ایران به دمشق، ابراز اطمینان کرد که این سفر زمینه ساز تقویت روابط دوستانه و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف خواهد بود.

“بشار اسد” رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم خود به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان، خطاب به امیرعبداللهیان گفت: سفر جنابعالی هم از حیث دوجانبه و هم از حیث منطقه‌ای برای ما مهم است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین کشور به سوریه است و در جنگ هم در کنار ما ایستاد و ما حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهیم کرد.

رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اهمیت سفر آتی آیت‌الله رئیسی به سوریه، آمادگی و اراده جدی دمشق به منظور تلاش مشترک و زمینه سازی برای موفقیت حداکثری این سفر را اعلام کرد.

بشار اسد همچنین ضمن تشریح آخرین تحولات سیاسی و دیپلماتیک مرتبط با سوریه، بر ضرورت و اهمیت استمرار مشورت‌ها و هماهنگی‌ها بین دو کشور ایران و سوریه در موضوعات مهم و راهبردی دوجانبه و منطقه‌ای تأکید کرد.

رئیس جمهور سوریه همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران شریک سوریه است و ما در کنار هم بوده و از همدیگر در زمینه‌های مختلف حمایت خواهیم کرد.

دیدار با فیصل مقداد و مصاحبه مطبوعاتی

امیرعبداللهیان در دیدار روز گذشته (شنبه) با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در خصوص توافق برای آماده نمودن سند همکاری بلندمدت راهبردی بین دو کشور برای امضا میان روسای جمهور دو کشور خبر داد و تاکید کرد که باید سطح روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری به سطح همکاری‌های دو کشور در حوزه سیاسی برسد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با شرکت در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای سوری خود در پاسخ به سوالی در مورد روابط ترکیه و سوریه و همچنین نگاه ایران به اقدام احتمالی ترکیه برای حمله به شمال سوریه گفت که «ترکیه و سوریه دو کشور مهم در منطقه هستند و تهران با هر دو کشور روابط مهمی دارد. ما وقتی در جریان قرار گرفتیم که احتمال حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه وجود دارد، وارد این عرصه برای جلوگیری از وقوع یک جنگ و تجاوز جدید شدیم و خرسندیم که تلاش‌های دیپلماتیک ایران و گفت ‌وگوهای صورت گرفته بین روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه منجر به این شد که گفت ‌وگو جایگزین جنگ شود».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که معتقدیم که حاکمیت ارضی کشورها باید مورد احترام قرار بگیرد، افزود که «ما به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای نزدیکی آنکارا و دمشق و حل مشکلات بین این دو کشور ادامه می‌دهیم».

وزیر خارجه سوریه نیز طی سخنانی در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک تأکید کرد که «روابط ایران و سوریه، راهبردی است و طی روزهای آتی نیز شاهد عمیقتر شدن آن خواهیم بود؛ ما با هم دیدار می‌کنیم تا ریل جدیدی برای روابط ایران و سوریه راه‌اندازی کنیم».

وی با تجلیل از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در دوران سختی سوری ها گفت که «تصور کنید که اگر سوریه، کشور همپیمانی مانند جمهوری اسلامی نداشت، چه اتفاقی رخ می‌داد. ما راههای گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی و افزایش همکاری در همه زمینه‌ها را بررسی خواهیم کرد تا با تحریم های غیرقانونی و ظالمانه غرب علیه دو کشور مقابله کنیم».

وزیر خارجه سوریه همچنین گریزی به دزدی منابع این کشور توسط آمریکا زد و تأکید کرد که غارت منابع نفتی و کشاورزی سوریه توسط آمریکا، مانع از تأمین نیازهای مردم سوریه می‌شود.

دیدار با گروه های فلسطینی در لبنان و سوریه

دیدار با سران گروه های فلسطینی در لبنان و سوریه از بخش های مهم دیگر سفر وزیر خارجه ایران به دو کشور لبنان و سوریه بود.

امیرعبداللهیان در دیدار با “زیاد نخاله” دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که در لبنان اقامت دارد، تصریح کرد که «جمهوری اسلامی ایران همه جا با صدای بلند اعلام کرده و می‌کند که از آرمان فلسطین و آزادی کامل آن حمایت کرده و هیچ ترسی از بیان آن ندارد».
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر قدرت و قوت محور مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و توطئه‌های نظام سلطه، تاکید کرد که «این موضوع به امری ثابت شده تبدیل گردیده که هرجا جمهوری اسلامی ایران، مقاومت و فلسطین در کنار یکدیگر باشند، قادر خواهند بود معادلات را تغییر دهند».

امیرعبداللهیان رژیم صهیونیستی را منشأ و منبع اصلی ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه دانست و تصریح کرد که «ماهیت نژادپرست و افراطی دولت جدید رژیم صهیونیستی نیز بر همگان روشن است و روند عادی سازی برخی کشورهای عربی با این رژیم غاصب و نامشروع، به سوی فروپاشی پیش خواهد رفت».

زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار ضمن ارائه ارزیابی خود از روند تحولات در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، گفت که خوشبختانه گروه‌های مقاومت فلسطینی وحدت بی نظیری در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی دارند و در نقطه مقابل، دشمن در شکننده‌ترین وضعیت تاریخی خود قرار گرفته است.

وی افزود که مقاومت از آمادگی کاملی برای استمرار مبارزه برخوردار است و پیروزی‌های مکرر ایران در منطقه موجب شده که غرب به فکر خلق مشکلات جدید برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق نیز با اشاره به روی کار آمدن دوباره نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رابطه برخی کشورهای عربی با تل آویو گفت که «تغییر اسم و چهره‌ها چیزی را تغییر نمی‌دهد و فلسطین زنده است و عادی سازی روابط عربی – اسرائیلی دیناری نمی‌ارزد».

وی برگزاری این جلسه در پایتخت سوریه با حضور مسؤولان و نمایندگان برجسته گروه‌های مقاومت فلسطینی را نشان دهنده انسجام بیشتر و وحدت محور حامی فلسطین خوان و با ابراز خرسندی از دیدار صمیمانه با مسؤولان و شخصیت‌های برجسته فلسطینی مقیم سوریه و ضمن ادای احترام به شهدای مقاومت فلسطین، یاد و نام شهید حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدای مقاومت را گرامی داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این دیدار تاکید کرد که «فلسطین و قدس شریف همچنان موضوع اول جهان اسلام است و تا زمانی که دولت فلسطین در سراسر خاک و سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس شریف شکل نگیرد، فلسطین همچنان مسئله اول جهان اسلام خواهد بود».

امیرعبداللهیان افزود که «آمریکا و متحدانش سالیان متمادی از طرح‌های مختلفی یکی پس از دیگری مثل اسلو، خاورمیانه جدید، خاورمیانه بزرگ، معامله قرن و پیمان ابراهیم رونمایی کردند، اما ملت و مقاومت فلسطین با اتحاد و انسجام و پایداری مثال زدنی خود، تمامی آن طرح‌ها را به زباله دان تاریخ فرستادند».

وی عملیات “سیف القدس” در کنار برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را اثبات کننده مقاومت و زنده بودن فلسطین دانست.

در این نشست تعدادی از مسؤولان گروه‌های فلسطینی نیز به نمایندگی از جمع، طی اظهاراتی، ضمن تبیین اجمالی آخرین وضعیت فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، از حمایت‌های دائمی جمهوری اسلامی ایران از فلسطین و فلسطینیان و مقاومت ضدصهیونیستی تشکر و قدردانی کردند و با گرامیداشت نام و یاد شهید گرانقدر سپهبد حاج قاسم سلیمانی و اشاره به نقش ارزنده این شهید در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت و تقویت مقاومت، به روح بلند آن شهید والامقام ادای احترام کردند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز