۲۵ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

نویسنده سوری در گفتگو با نگاه نو:

ائتلاف های جدید منطقه ای درحال شکل گیری است/ هم تکمیلی راهبردی حلقه های مقاومت

ائتلاف های جدید منطقه ای درحال شکل گیری است/ هم تکمیلی راهبردی حلقه های مقاومت

خلف المفتاح عضو اتحادیه نویسندگان عرب و مدیر موسسه بین المللی قدس در سوریه و معاون اسبق وزیراطلاع رسانی این کشور است که در دانشگاه دمشق هم تدریس می کند. وی همچنین عضویت در  اتحادیه روزنامه نگاران سوریه را در کارنامه خود دارد.

وی در گفتگوی اختصاصی با نگاه نو با اشاره به اینکه  ائتلاف های راهبردی جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است که حلقه های مقاومت را در یک هم تکمیلی راهبردی قرار می دهد. افزود: حوادث امروز ایران برای دور نگاه داشتن آن از تحولات منطقه ای برنامه ریزی شده است و این به معنای تاثیرگذاری تهران در تحولات منطقه ای و شکل گیری معادلات جدید است.

وی افزود: به اعتقاد من روابط تهران و دمشق پس از بحران سوریه، وارد فصل جدیدی شده است. بویژه اینکه کشورهای عربی و ترکیه نیز متوجه اشتباه راهبردی خود در قبال سوریه شدند.

معاون اسبق وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: این تهران بود که از آغاز با درک عمیق و فهم مناسب از بحران سوریه و شناخت پشت پرده های آن، یک سیاست منطقی در پیش گرفت و خواستار حل مسالمت آمیز بحران شد.

راهکار سوری-سوری و حل اختلافات از طریق جریان های داخلی و کشورهای همسایه با تاکید بر تمامیت ارضی دمشق از مهمترین راهکارهای تهران برای برون رفت از این بحران بود. اما ارزیابی اشتباه برخی کشورهای عربی و منطقه ای مانند ترکیه به افزایش بحران انجامید بویژه اینکه برخی از این کشورها مانند سعودی آتش بیار معرکه بودند و با حمایت مالی و سیاسی از داعش و گروههای تروریستی زمینه هرگونه راه حل مسالمت آمیز را از بین بردند و رفتار آنها به یک بن بست سیاسی انجامید.

وی درباره سفیر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به لبنان و دمشق گفت که این سفر تقویت روابط تهران، بیروت و دمشق بعنوان حلقه های اساسی محور مقاومت است بویژه در شرایطی که اسرائیل برای تثبیت شرایط داخلی و حل بحران ها و چالش های داخلی تلاش می کند تا از پرونده های بیرونی مانند حوادث ایران بهره برداری کند. حملات پراکنده رژیم صهیونیستی به سوریه نیز در راستای همین هدف قابل تحلیل است.

 

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز