۲۴ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

یادداشت وزیر سابق لبنانی برای نگاه نو؛

تحلیل سفر امیرعبداللهیان به بیروت/ تهران؛ حزب الله و معادله بازدارندگی اقتصادی

تحلیل سفر امیرعبداللهیان به بیروت/ تهران؛ حزب الله و معادله بازدارندگی اقتصادی

طراد حماده وزیر سابق لبنانی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به بیروت با ارسال یادداشتی برای نگاه نو به مهمترین اهداف این نشست پرداخت.

به گزارش نگاه نو، در این یادداشت  آمده است: اگرچه سفر وزیر خارجه ایران به لبنان در راستای نقویت روابط راهبردی تهران و بیروت و مقاومت قابل تفسیر است اما باید گفت که این سفر در شرایط کنونی منطقه،جهان و نیز وضعیت داخلی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همین موضوع سفر وزیر خارجه ایران به بیروت را متمایز و متفاوت می‌کند.

این سفر در حالی انجام می گیرد که یک فشار سیاسی و رسانه ای گسترده علیه تهران ساماندهی شده است.

یکی از اهداف اساسی تحولات اعتراضی ایران مجبور کردن تهران به‌ عقب نشینی از نقش منطقه‌ای بود. بر این اساس، تهران و امکانات آن باید در مسائل داخلی هزینه شود تا امنیت پیرامونی رژیم صهیونیستی تضمین گردد. آمریکایی‌ها در مذاکرات در شرایط بهتری قرار گیرند و تهران نیز از موضع قدرت در گفتگو ها حاضر نشود و در نتیجه امتیاز گیری های سیاسی طرف مقابل بیشتر شود.

به ویژه اینکه آمریکایی ها بارها از تهران خواستند تا به عنوان پیش شرط مذاکرات از نقش منطقه‌ای خود عقب‌نشینی کند.

گفتگو درباره توانمندی دفاع موشکی تهران نیز از پیشرفت های آمریکایی ها برای حضور در مذاکرات بود.

بنابراین نخستین پیام سفر امیرعبداللهیان به بیروت این نکته مهم است که تهران همچنان به نقش منطقه‌ای خود و حمایت از معادله جدید مقاومت ادامه می دهد و این موضوع اساس سیاست خارجی و راهبردی تهران را تشکیل می دهد و قابل تغییر و گفتگو نیست.

نکته دوم

مقاومت امروز به مرحله جدیدی از معادله بازدارندگی در حوزه اقتصاد رسیده است که از توانایی تغییر قواعد بازی در عرصه اقتصادی و مقابله با تحریم‌های آمریکا برخوردار شده است.

این معادله به ویژه پس از اقدام تهران در ارسال کشتی های سوخت به لبنان هم در شرایط سخت اقتصادی، خود را نشان داد. به عبارتی مقاومت تنها در سطح نظامی به یک معادله بازدارندگی موثر رسید بلکه در حال ورود به فصل جدیدی از بازدارندگی اقتصادی است.

سخنان وزیر خارجه ایران در بیروت درباره آمادگی تهران برای تجهیز لبنان به سوخت در راستای همین معادله تعریف می شود.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز