۲۱ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

درپی شکایت قربانیان؛

۱۰ نهاد حقوق بشری از مجازات کردن آل سعود حمایت کردند

۱۰ نهاد حقوق بشری از مجازات کردن آل سعود حمایت کردند

در پی شکایت شماری از قربانیان سرکوب و شکنجه گری حکومت سعودی به دستگاه قضایی بلژیک، ۱۰ سازمان حقوق بشری بین المللی با استناد بر اصل «صلاحیت قضایی جهانی» از تلاشها برای بازخواست آل سعود در دستگاه قضایی بلژیک حمایت کردند.

به گزارش نگاه نو به نقل از سایت «الخلیج الجدید»، ۱۰ سازمان حقوق بشری بین المللی از جمله دیده بان حقوق بشر حمایت خود را از تلاش ها برای مجازات حکومت سعودی در دستگاه قضایی بلژیک به دلیل سرکوب معارضان عربستانی اعلام کردند.

این سازمان های حقوقی در بیانیه ای مشترک با اشاره به افزایش سرکوب ها در عربستان طی سال های اخیر تاکید کردند که با قربانیان سرکوب حکومت آل سعود از جمله معارضان سیاسی و مدافعان حقوق بشر اعلام همبستگی می کنند.

در این بیانیه آمده است که سرکوب های حکومت آل سعود فعالان حقوق بشر، اصلاح گرایان، نویسندگان و اساتید را شامل می شود و قربانیان این سرکوبگری علاوه بر بازداشت های خودسرانه، شکنجه و ناپدیدشدن اجباری با آزار و اذیت، افترا و تعقیب مواجه هستند.

این ۱۰ سازمان بین المللی همچنین از حکومت آل سعود خواستند که فورا این اقدامات سرکوبگرانه خود را متوقف کند و آنها تداوم تلاش ها برای بازخواست قضایی از مسئولان آل سعود به منظور تحقق عدالت برای قربانیان را ضروری دانستند.

در این بیانیه آمده است که دستگاه قضایی بلژیک در چارچوب اصل «صلاحیت قضایی جهانی» در ۲۴ ژانویه تصمیمی نهایی درخصوص مجازات حکومت عربستان اتخاذ خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، به موجب اصل «صلاحیت قضایی جهانی» تعدادی از خانواده های قربانیان اقدامات سرکوبگرانه آل سعود در دسامبر ۲۰۲۱ طرح دعوای قضایی کردند اما دادستان فدرال بلژیک در ژوئن ۲۰۲۲ از دادگاه تجدیدنظر در بروکسل خواست که این دعوای قضایی را رد کند.

دادگاه تجدیدنظر بلژیک قرار است در ۲۴ ژانویه تصمیم نهایی در این خصوص را اتخاذ کند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز