۲۱ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

در گزارشی اعلام شد؛

پشت پرده نظرسنجی شبکه روسی آر تی /تطهیر،تبلیغ برنامه ریزی شده بن سلمان

پشت پرده نظرسنجی شبکه روسی آر تی /تطهیر،تبلیغ برنامه ریزی شده بن سلمان

شبکه عربی "ارتی" روسیه در یک نظرسنجی که از اول دسامبر تا 9 ژانویه صورت داده است از مخاطبین عرب خود خواسته است تا از میان چهره‌هایی که در معرض نظرسنجی قرار داده است اثرگذارترین آنها درسال گذشته میلادی یعنی 2022 را معین کنند.

به گزارش نگاه نو، در این نظرسنجی که با مشارکت ۱۱ میلیون نفر صورت پذیرفته است بن سلمان ولیعهد حائز ۶۲ درصد آرا شده و بن زاید رئیس امارات ۲۴ درصد آرا را بدست آورده‌اند و به ترتیب اولین و دومین نفر برتر شده و السیسی رییس جمهور مصر هم نفر سوم شده است.

صرف نظر از میزان روایی و اعتماد به این نظر سنجی چند نکته در این باب قابل تامل است.

اول آنکه در این نظر سنجی نام شخص پادشاه سعودی برخلاف نظرسنجی سال قبل حذف شده است و این یعنی آنکه همگان به این جمع بندی رسیده‌اند که سلطنت سعودی در واقع به بن‌سلمان منتقل شده است و در عالم سیاست سعودی، سلمان پادشاه “حیاتی نباتی” دارد و با صطلاح پزشکان فقط منتظر آن هستند که دستگاه را از او جدا کنند تا به این زندگانی نباتی سیاسی نیز پایان داده شود.

دومین نکته در این نظرسنجی متوجه رشد چشمگیر جایگاه بن سلمان و البته بن‌زاید طی یکسال گذشته در نگاه جامعه مشارکت کننده در نظرسنجی است، باز اگر بتوان بر نتایج اعلام شده اعتماد کرد معنا و مفهوم آن این است که هر دو با شیبی قابل توجه مشغول رقابت جدی با یکدیگر در عرصه منطقه‌ای هستند؛ این بدان معناست که این رقابت حتما در عمل و در آینده نمی‌تواند بر بستری از آرامش و عدم جدال ادامه پیدا کند.

پیش از این آشنایان به مسائل منطقه همواره بر این باور بوده اند که بن سلمان را در واقع بن زاید مدیریت می‌کند و بدیهی است که نتایج این نظرسنجی حداقل به مذاق بن زاید خوش نخواهد آمد.

نکته سوم در این باب آنکه نظرسنجی حاضر فقط و فقط از میزان اثرگذاری شخصیتهای مطرح شده سوال کرده است و در خصوص نوع این اثرگذاری قضاوتی نمی کند.

نکته آخر اینکه در نتایج این نظرسنجی و اقدامات مشابه آن در افکار عمومی نباید از نقش دستگاههای عریض و طویل رسانه ای سعودی که ذیل “مجموعه اعتدال” بشکل لحظه‌ای مشغول باصطلاح صورت دهی به افکار عموی و تطهیر چهره حکومت سعودی و شخص بن‌ سلمان نزد افکار عمومی هستند، غافل شد.

بنظر می‌رسد چنانکه یک منبع بی طرف این سوال اساسی را مطرح کند که مسلمانان جهان تا چه میزان از عملکرد رهبران و حکمرانان جهان اسلام رضایت دارند؟ آنگاه بتوان نتایج نظر سنجی ارتی را در ترازویی دیگر و با مقیاسی دقیق تر محل بحث و بررسی قرار داد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز