۲۰ دی ۱۴۰۱
کپی شد!

اختصاصی نگاه نو؛

انتخاب پر حاشیه رییس مجلس نمایندگان آمریکا

انتخاب پر حاشیه رییس مجلس نمایندگان آمریکا

بعد از 15 دور برگزاری انتخابات، سرانجام جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا توانستند به اجماع برای انتخاب رییس مجلس برسند و کوین مک کارتی با 218 رای به عنوان رییس مجلس نمایندگان انتخاب شد.

به گزارش نگاه نو، این انتخابات اما با حاشیه های زیادی همراه بود و نشاندهنده عمق دو دستگی در حزب جمهوری خواه و افزایش دو قطبی سیاسی در فضای سیاسی این کشور خواهد بود.

 بررسی نحوه انتخاب رییس مجلس نمایندگان

بر اساس قوانین کنگره، رییس مجلس نمایندگان باید با رای اکثریت انتخاب شود و بدین ترتیب، هر کدام از نامزدهای مطرح شده برای این سمت باید حداقل ۲۱۸ رای از ۴۳۵ نماینده مجلس را داشته باشند. این قانون بدین معنی است که ریاست مجلس حتما نباید بر عهده نامزد حزبی باشد که بیشترین میزان نماینده را در مجلس دارد و به طور مثال در مجلسی که هم‌اینک فعالیت دارد و جمهوری خواهان در اکثریت هستند، حتما رییس مجلس نباید جمهوری خواه باشد و اگر نامزد دموکرات نیز بتواند ۲۱۸ رای را از آن خود سازد، می‌تواند به عنوان رییس مجلس انتخاب شود.

حزب جمهوری خواه در انتخابات گذشته میان دوره‌ای کنگره، توانسته بود اکثریت مجلس را با یک فاصله بسیار کم از آن خود سازد اما به نظر می‌رسد این حزب بعد از شکست در ایجاد موج قرمز در انتخابات کنگره، حالا در رسیدن به اجماع برای انتخاب رییس مجلس نمایندگان نیز به شدت مشکل دارد.

اختلافات در درون حزب جمهوری خواه چطور به وجهه و اعتبار آمریکا در دنیا صدمه می زند.

تعداد زیادی از دموکرات‌ها از این فرآیند ابراز ناراحتی کرده و عنوان کردند شکست جمهوری خواهان در انتخاب رییس مجلس نمایندگان آمریکا، باعث بی‌آبرویی بزرگی برای ایالات متحده شده است.

این مسئله باعث ایجاد دو قطبی شدیدی در حزب جمهوری خواه شده و در عین حال بر دعوا و درگیریهای سیاسی در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه افزوده است.

پرداختن به این موضوع که رسیدن به بن بست و درگیری در انتخاب رییس مجلس نمایندگان ، مسئله ای غیر عادی در آمریکا نیست اما تبعات بسیار منفی برای این کشور به همراه دارد.

نگاهی به دوره‌های مختلف مجلس نمایندگان نشان می‌دهد تاکنون ۱۵ بار در طول تاریخ ایالات متحده چنین مشکلی برای مجلس نمایندگان پیش آمده است. نکته جالب توجه اما این است که این اتفاق در هر سال، دقیقا در زمانی رخ داده که نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه درگیری شدیدی بر سر یک موضوع مهم ملی داشته اند.

در سال ۱۸۵۵، این بن بست برای ماه‌ها ادامه داشت زیرا نمایندگان غیر از این بحث، بر سر گسترش برده داری به قلمروهای جدید ایالات متحده نیز با یکدیگر دعوا داشتند. در حقیقت ۴ مرتبه، از ۱۵ مرتبه‌ای که انتخاب رییس مجلس در آمریکا با بن بست مواجه شد، در زمانی رخ داده است که آمریکایی‌ها درگیر در مسایل مرتبط با برده داری بودند که در نهایت به جنگ داخلی ختم شد.

در دهه ۲۰ میلادی نیز که آمریکا در خصوص مسایلی مانند نژادپرستی و تفکیک نژادی سیاهان، به شدت دو قطبی شده بود، این مسئله دوباره تکرار شد. بسیاری بر این عقیده‌اند این تاریخچه نشان می‌دهد ایالات متحده هم اینک نیز در نزدیکی رسیدن به ورطه دو قطبی شدید و چند پاره شدن قرار دارد.

تعداد ۱۵ نفر از نمایندگان تندروی جمهوری خواه که از جمله نمایندگان طیف راست افراطی هستند، با ایجاد مانع در مسیر رسیدن مک کارتی به ریاست مجلس، به دنبال رسیدن به اهداف و منافع خود بودند. آن‌ها خواسته‌های مختلفی را از نامزد حزب برای ریاست مجلس مطرح کرده‌اند که برخی از رسانه‌ها به این درخواست‌ها اشاره کرده اند.

رسانه‌هایی نظیر سی ان ان و فاکس نیوز و نشریه ووکس، بیان کرده‌اند بر اساس یافته‌های خبرنگارانشان، نمایندگان افراطی حزب که از جمله حامیان افراطی ترامپ نیز هستند، درخواستهای متعددی از مک کارتی داشته اند. یکی از این درخواستها، مقابله با افزایش سقف بودجه دولت در سال جدید میلادی است.

این افراد معتقدند مجلس نمایندگان باید جلوی هزینه‌های بسیار زیاد بایدن در جنگ اوکراین، حمایت از سیستم بهداشت و درمان و هزینه در مسایل عمومی را گرفته و مانع افزایش سقف بودجه شوند. اگر مجلس نمایندگان افزایش سقف بودجه (یا به عبارت دیگر جبران کسری بودجه دولت) را نپذیرد، دولت آمریکا تعطیل خواهد شد؛ این همان اقدامی است که نمایندگان جمهوری خواه در دولت اوباما نیز با آن توانستند به افزایش فشارهای سیاسی به دولت او بپردازند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز