۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

روند تشکیل دولت و تعیین رئیس جمهور در عراق

روند تشکیل دولت و تعیین رئیس جمهور در عراق

روند تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور در عراق، در اکثر دوره های گذشته با دشواری هایی همراه بوده است. این روند از لحاظ پروسه زمانی، طولانی تر از شرایط مندرج در قانون اساسی این کشور بوده است.

به گزارش نگاه نو، وجود جریان های قومی و مذهبی متنوع در عراق، کار را برای تشکیل به موقع کابینه سخت کرده است؛ به نحوی که بعد از گذشت ماه ها از آغاز به کار پارلمان جدید هنوز جریان های صدر، ائتلاف شیعی، کردها و سنی ها نتوانسته اند به جمع بندی در مورد انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهوری برسند.

البته در زمینه مذکور تلاش هایی از جانب جریان صدر صورت گرفت که نتیجه بخش نبود. با این اوصاف آنچه در صحنه سیاسی عراق در زمینه تشکیل دولت و کابینه شاهد هستیم، مسبوق به سابقه است. هر چند که در این بین همچنان چارچوب هماهنگی جریان های شیعی، مهمترین نقش را ایفا می کند و دولت آینده و نخست وزیر را تعیین خواهد کرد اما احتمالا این روند با سرعت انجام نخواهد شد.

بنابرابن بنظر می رسد تشکیل دولت و کابینه در عراق برای حل مشکلات مردم و ایجاد آرامش و برقراری امنیت، ضرورت دارد.

این در حالی است که ناتوانی آمریکا و انگلیس در مدیریت تحولات سیاسی و تشکیل دولت جدید عراق به رغم صرف هزینه های فراوان مورد نیز نکته‌ای مهم است.

عراق شاهد کاهش محسوس اقبال مردمی و حتی گروه های سیاسی به طرف آمریکایی است. به نظر می رسد در چنین شرایطی زمینه های گسترش روابط اقتصادی میان ایران و عراق به عنوان رابطه ای پر سود برای طرفین ادامه یابد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز