۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

بلومبرگ: عربستان از موج تورم جهانی در امان نیست

بلومبرگ: عربستان از موج تورم جهانی در امان نیست

 بلومبرگ  اعلام کرد:  پیش‌بینی می‌شود که موج تورم جهانی در عربستان سعودی با وجود افزایش قابل توجه قیمت نفت  افزایش یابد.

به گزارش نگاه نو، بلومبرگ در مطلبی نوشت: به دلیل تداوم بحران اوکراین که وارد سومین ماه شده است، پتانسیل تورم در سطح جهانی همچنان بالا است.

بر اساس نظرسنجی اخیر شرکت بازرگانی «اس اند پی گلوبال» مستقر در نیویورک از مدیران خرید، رشد سفارش‌های جدید در بخش خصوصی غیرنفتی عربستان در ماه آوریل گذشته به کمترین میزان خود در ۳ ماه گذشته رسید.

این نظرسنجی از مدیران خرید شرکت‌ها  نشان می‌دهد  که نوسان قیمت‌های جهانی و افزایش عدم اطمینان برخی مشتریان را آزار می‌دهد.

بلومبرگ در ادامه افزود: به طور کلی، شرایط کار در عربستان سعودی بهبود یافته، اما به پایین ترین سطح خود در ۳ ماه گذشته رسیده است.

این رسانه تأکید کرد که عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، حتی با افزایش مداوم قیمت نفت خام، از افزایش اخیر قیمت‌های جهانی و نرخ تورم در امان نیست.

عربستان برای بیست و پنجمین ماه توالی تورم را اعلام کرد .نرخ تورم در عربستان سعودی در ماه فوریه سال جاری به ۱.۶ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش یافت.

عربستان سعودی در جولای ۲۰۲۰ به دنبال سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضای نفتی و کاهش درآمدهای دولت، نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داد و کسری بودجه دولت عربستان در ماه‌های اخیر همواره صعودی بوده است.

عربستان سعودی برای هفتمین سال متوالی با کسری بودجه روبروست و کارشناسان بر این باورند که ریاض برای جبران این کسری، از ذخایر خود استفاده خواهد کرد. آمار و ارقام از این مسئله حکایت دارد که ذخایر ریاض در حال اتمام است و پیش‌بینی می‌شود که این ذخایر از ۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۷۴.۶ میلیارد دلار در سال آینده برسد.

شاخص قیمت مصرف کننده نشان دهنده تغییرات در قیمت‌هایی است که مصرف کنندگان برای یک سبد ثابت از کالاها و خدمات متشکل از ۴۹۰ کالا می‌پردازند.

مجله انگلیسی اکونومیست در گزارشی در اوایل دسامبر گذشته پیش بینی کرد که سال ۲۰۲۲ سال سختی برای اقتصاد جهانی خواهد بود.

مؤسسه تحقیقات اقتصادی کپیتال ایکانامیکس اعلام کرد: پیش بینی می‌شود که تورم در عربستان در ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بین ۱ تا ۲ درصد باقی می‌ماند.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز