۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

اندیشکده کوئینسی تحلیل کرد؛ روابط ایران و آمریکا در غیاب توافق هسته ای

اندیشکده کوئینسی تحلیل کرد؛ روابط ایران و آمریکا در غیاب توافق هسته ای

اندیشکده کوئینسی در مطلبی به تحلیل روابط ایران و آمریکا در غیاب یک توافق هسته ای پرداخت.

به گزارش نگاه نو، اندیشکده کوئینسی نوشت: ۱- (فرض کنید که) اکنون اوت ۲۰۲۲ است و دولت بایدن هنوز بر جنگ اوکراین که وارد هفتمین ماه خود می شود، تمرکز کرده است. دولت بایدن و دموکرات ها، نگرانی فزاینده ای درباره چشم انداز مبهم خود در انتخابات میاندوره ای نوامبر دارند و ایران و آمریکا هم ماههاست در غیاب یک توافق هسته ای، در آتش بس دشواری بسر می برند. ایران از غنی سازی سطح تسلیحاتی خودداری می کند حال آنکه دولت بایدن، هرچند از تحریم هایی که میراث ترامپ است نکاسته اما در اجرای آنها هم بر ایران آسان می گیرد و چندان سخت گیری ای نمی کند.

۲. اما ظرف زمان، سر ریز می شود و رژیم صهیونیستی با اعلام برنامه ترور یک مقام ارشد امنیتی ایران به همتایان آمریکایی، آنها را غافلگیر می کند. دولت بایدن – همانند ماجرای خرابکاری در سایت نطنز- زمان کافی برای جلوگیری از این ترور ندارد و به ناچار منتظر واکنش تلافی جویانه ایران می شود. این کار اسراییل، گمانه زنی درباره یک نزاع گسترده تر منطقه ای و حتی جنگ سوم جهانی را تقویت می کند. ایران عهد می بندد که انتقام بگیرد، جنگ در می گیرد و به سقوط بازارهای جهانی می انجامد.

۳. ایران در گام نخست، بازرسان آژانس هسته ای را بیرون می اندازد و قصد خود برای خروج رسمی از پیمان عدم تکثیر هسته ای را اعلام کرده کار غنی سازی اورانیوم سطح تسلیحاتی را آغاز می کند. با انتشار گزارش هایی درباره قصد ایران برای حملات تلافی جویانه به پایگاههای آمریکا و شرکایش و نیز حرکت ناوهای هواپیمابر آمریکا به سوی خلیج فارس، بهای بنزین در آمریکا به شش دلار در هر بشکه نزدیک می شود.

۴. دولت بایدن فکر می کرد که ابتکار عمل مسئله ایران را در دست دارد و صبر می کند تا از انتخابات میاندوره ای بگذرد اما اکنون رییس جمهوری مجبور است بین گزینه هایی انتخاب کند که هیچیک از آنها به بُرد نمی انجامد. آیا دستور به حمله به تاسیسات هسته ای ایران را بدهد و یک جنگ خونین منطقه ای را کلید بزند که پیامدهای اقتصادی وخیم تری با خود می آورد یا خویشتنداری کند به این امید که اوضاع آرام شود پیش از آنکه ایران از آستانه گریز هسته ای بگذرد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز