۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

تحلیل کارشناسان انرژی از تحریم نفتی روسیه

تحلیل کارشناسان انرژی از تحریم نفتی روسیه

شرکت انرژی ریستاد برآورد کرد که تولید نفت روسیه ممکن است تا سال ۲۰۳۰ با ۲۰ درصد کاهش به ۷.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش نگاه نو، کارشناسان انرژی معتقدند تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا، می‌تواند تولید نفت این کشور را از بین می‌برد و موقعیت مسکو را به عنوان یک قدرت بزرگ نفتی جهانی سرنگون کند.

با توجه به ظرفیت محدود روسیه برای ذخیره نفت فروخته نشده، تحریم‌ها باعث کاهش تولید خواهد شد. اما حتی قبل از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه در چهارشنبه گذشته، کرملین قبلاً هشدار داده بود که تولید نفت ممکن است در سال جاری تا ۱۷ درصد کاهش یابد.

در این ماه، شرکت انرژی ریستاد برآورد کرد که تولید نفت روسیه ممکن است تا سال ۲۰۳۰ با ۲۰ درصد کاهش به ۷.۵ میلیون بشکه در روز برسد. به گزارش بیزینس اینسایدر، مت اسمیت، تحلیلگر ارشد نفت در Kpler، پیش بینی کرد که این کاهش در واقع می‌تواند ظرف یک یا دو سال پس از ممنوعیت اتفاق بیفتد.

کاهش تولید در درازمدت توانایی روسیه برای پمپاژ نفت را مختل خواهد کرد، زیرا آب و هوای سخت در مناطق نفت‌خیز مانند سیبری می‌تواند به چاه‌ها در صورت خاموش بودن طولانی مدت آسیب برساند.

الکساندر تومیک، اقتصاددان و دانشیار کالج بوستون، به بیزینس اینسایدر گفت که این ممنوعیت «مسلماً جایگاه روسیه را تضعیف می‌کند، زیرا جریان بودجه به روسیه را محدود می‌کند و اعمال قدرت خود را در خارج از کشور دشوار می کند».

وی افزود که حتی اگر این ممنوعیت تصویب نشود، اعضای اتحادیه همچنان می‌توانند ممنوعیتی را بر اساس کشور به کشور اعمال کنند که همچنان فشار زیادی بر مسکو وارد می‌کند.

تومیک خاطرنشان کرد که آنچه برای جایگاه جهانی روسیه مهم است این است که سایر قدرت‌های جهانی چگونه به کشورهایی که روابط خود را با مسکو قطع نمی‌کنند نگاه خواهند کرد.

تومیک گفت: «در این مرحله، روسیه احتمالاً تحت تغییر رژیم قرار خواهد گرفت تا اعتماد را بازگرداند و تجارت به حالت عادی بازگردد.» «این احتمالاً یک کار بسیار دشوار است.»

در واقع، کشورها تمایلی به تجارت با مسکو ندارند. تعداد محموله‌های نفت روسیه که به عنوان “مقصد نامعلوم” طبقه بندی شده اند، از زمان آغاز جنگ در اوکراین افزایش یافته است، زیرا خریداران محتاط به اجتناب از دخالت با کشور تحریم شده متوسل شده اند.

ریستاد گفت که غول‌های نفتی بین المللی نیز در حال خروج از روسیه هستند، جایی که فقدان سرمایه گذاری خارجی و فناوری در بخش نفت احتمالاً فعالیت حفاری را کاهش می‌دهد.

اسمیت گفت: «ممنوعیت اتحادیه اروپا بر انرژی روسیه مطمئناً صنعت نفت و گاز روسیه را مختل می‌کند، زیرا این کشور برای یافتن خریداران جایگزین برای تمام انرژی خود با مشکل مواجه می‌شود و در نهایت تولید را متوقف می‌کند و درآمدی را که اقتصادش به آن بسیار وابسته است کاهش می‌دهد». .

علاوه بر تحریم نفتی، اتحادیه اروپا همچنین می‌خواهد ارائه خدمات شرکت‌های اروپایی را به بخش نفت روسیه محدود کند. روز پنجشنبه، آژانس بلومبرگ اشاره کرد که پیش نویس قانونی وجود دارد که افراد درگیر در حمل و نقل یا بیمه نفت روسیه به هر کشوری در جهان را ممنوع می‌کند.

این امر مسکو را برای تغییر مسیر عرضه به بازارهای جدیدی مانند چین و هند، دو نامزد محتمل برای برداشت برخی از بشکه‌های مازاد از روسیه، دشوار می‌کند.

آری ردبورد، رئیس امور حقوقی و دولتی TRM و کارمند سابق خزانه داری ایالات متحده، می‌گوید که تمایل کشورهای اروپایی برای “در هم شکستن اقتصاد خود برای تحت فشار قرار دادن روسیه” به خودی خود قطعی است.

وی در مصاحبه با بیزینس اینسایدر درباره این ممنوعیت گفت: «این اقدامی است که زمانی غیرقابل تصور بود.» این تحریم‌ها تأثیر زیادی بر اقتصاد اروپا خواهد داشت و نشان می‌دهد که جهان چقدر برای مجازات روسیه به دلیل تجاوزگری اش جدی است.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز