۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
کپی شد!

پیام های مهم سفر بشار اسد به تهران/چرا این سفر انجام شد؟

پیام های مهم سفر بشار اسد به تهران/چرا این سفر انجام شد؟

اختصاصی نگاه آنلاین: روز گذشته سفر بشار اسد رئیس جمهوری عربی سوریه به تهران و دیدار با رهبر انقلاب تیتر نخست رسانه‌های منطقه های جهان را به خود اختصاص داد.

جدای از اهمیت سطح سیاسی روابط دمشق و تهران و اینکه اینگونه دیدارها در یک چارچوب دیپلماسی تعریف می‌شود اما زمانبندی و شرایط کنونی منطقه حاوی پیام های مهم دیگری است.

نخست اینکه این سفر قبل از سفر انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به تهران و امیر قطر انجام شد، که گفته می شود هر دو سفر شاید با هدف تاثیرگذاری بر مذاکرات وین یا حامل پیام‌های از سوی اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها باشد.

به ویژه اینکه اینگونه مطرح می‌شود که رویکرد منطقه ای ایران و حضور فعال ایران در عرصه مقاومت و حمایت از گفتمان آن به عنوان یکی از شرط های آمریکا برای ادامه مذاکرات وین مطرح شده است.

دوم تحولات منطقه به ویژه فلسطین و تشدید خشونت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین است.
این تصور نیز وجود دارد که شاید در سایه تحولات بحران اوکراین و نیز فشارهای حداکثری به تهران برای عقب نشینی از مواضع و رویکرد منطقه ای خود این مواضع در حاشیه قرار گیرد.
ارزیابی برخی مراکز اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اسرائیل اینگونه بود که با وجود فشار ها در مذاکرات وین برای تحمیل پیش شرط ها به ایران و نیز برخی چالشهای داخلی اقتصادی کشور شاید تا اندکی مواضع تهران در حمایت از گروههای مقاومت و سوریه به عنوان یکی از محورهای تکمیلی آن در حاشیه قرار گیرد.

پیام های این سفر به آمریکایی ها بسیار روشن و آشکار است یکی اینکه تهران در هر شرایطی حمایت از گفتمان مقاومت و کشورهای محور مقاومت را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است و با وجود تمامی چالش ها و فشارهای حداکثری آمریکا و اروپا و حتی مشوق های آنها برای عقب‌نشینی از رویکرد منطقه ابخود به هیچ وجه این موضوع قابل معامله نمی داند.

موضوع مخالفت با عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نیز یکی از پیام های مهم این دیدار بود که به طور آشکار و صریح اعلام شد.
و این به این معناست که تهران به عنوان پیشگام گفتمان مقاومت و عمق عربی و اسلامی مقاومت فلسطین و لبنان در برابر این فرایند عادی سازی تسلیم نخواهد شد و از سوی دیگر این نکته نیز مطرح شد که اساساً چند کشور وابسته عربی با شتاب در فرایند عادی سازی یا آشکار کردن روند آن نمی‌توانند خللی در تکامل و گسترش محور مقاومت ایجاد کنند.
از طرفی تهران تلاش داشت تا این پیام را به آمریکایی‌ها و غربی‌ها ارسال کند که ارتباط معنوی و سیاسی با محور مقاومت در اولویت تهران است اما همچنان نگاهی متوازن و متعادل نیز به مذاکره بر اساس منافع ملی خود دارد.

نظر شما

صفحات اجتماعی انتخاب سردبیر آخرین اخبار کاریکاتور عکس روز